Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Google test interest-based adverteren

11 maart 2009 - 14:383 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGoogle

Google begint een test met interest-based adverteren op websites binnen het Google content-netwerk en op YouTube. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om zich af te melden voor de gerichte tekst- en displayadvertenties.

De zoekmachinegigant haalt de relevante informatie uit cookies van websites binnen het Google content-netwerk. Hiermee wordt duidelijk welke typen websites zijn bezocht en welke pagina’s of YouTube-filmpjes zijn bekeken. De interessecategorieën die hiermee ontstaan worden gebruikt om relevante tekst- en displayadvertenties aan te bieden. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe vormen waarmee het mogelijk is te adverteren op basis van locatie of keywords.

Anonieme cookies

De informatie die naar Google wordt verzonden, wordt opgeslagen in anonieme cookies. En bevatten geen persoonlijke gegevens zoals namen en adressen. Ook belooft Google geen gevoelige interessecategorieën bij te houden die betrekking hebben op zaken als gezondheid of seksuele voorkeur.

De adverteerder krijgt de mogelijkheid om te adverteren op basis van acties in het verleden. Wanneer een gebruiker eerder op een site uit het netwerk van Google heeft gekeken naar kleding, kan een adverteerder deze persoon een paar maanden later op bijvoorbeeld YouTube benaderen met een advertentie waarin de winterkledingsale onder de aandacht wordt gebracht.

Het is ook mogelijk om ads te serveren gebaseerd op interesses. Wanneer een site is bezocht over muziekspelers, zou Bol.com in principe kunnen adverteren voor hun eigen muziekspelers.

Versnipperde doelgroep

"Voor adverteerders is het een uitdaging om de versnipperde doelgroep te bereiken. Met de fragmentatie en het push-senden van informatie is het nu mogelijk de dialoog aan te gaan. De kennis die Google heeft opgebouwd op het gebied van search wordt nu verder gebruikt bij het serveren van displayadvertenties", aldus Mascha Driessen, Head of YouTube & Display in Nederland.

Opt-out

Gebruikers die hier niet van gediend zijn, hebben toegang tot de Ads Preferences Managers, een toepassing waarmee zij interessegebieden kunnen verwijderen of de mogelijkheid van interest-based adverteren volledig kunnen uitschakelen. "Het is een soort online ja/nee-sticker. Maar je krijgt hoe dan ook advertenties, het internet is niet gratis. Dan kan je het beter relevant maken", aldus Driessen. Aan de andere kant is er ook de mogelijkheid om in de toepassing interessecategorieën toe te voegen, mocht de gebruiker dit willen.

Privacybeleid

De eigenaren van websites binnen het Google contentnetwerk hebben tot acht april de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat interest-based advertenties worden aangeboden.

Een kleine bètagroep van Amerikaanse en Europese adverteerders beginnen in april met het testen van interest-based adverteren op het Google content netwerk en YouTube. Google wil interest-based adverteren aan het einde van het jaar volledig beschikbaar te maken voor alle adverteerders via het AdWords advertentieprogramma.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Datacenters moeten de luiken opengooien

    Laptop in brand
    Werkplek & Beheer

    Van incident naar impact: waarom ‘dex-it’ strategisch maakt

    Carrière

    Kort: ASM bouwt nieuw hoofdkantoor in Almere, Colaers terug op het oude Cegeka-nest (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Geheime Chinese kopie van ASML’s nieuwste chipmachine ontdekt in Shenzhen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Carrière

    Rechter: Chinese hr-man Nexperia terecht buitenspel gezet

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs