Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kennis is macht, word regisseur van een keten

05 maart 2009 - 10:574 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurSLTN
Willem Beelen
Willem Beelen
Consultancy PS&D, Eviden Expert Community and Chief editor GOV magazine

Vraaggerichte dienstverlening vertalen naar proactief gedrag of toekomstgerichte oplossingen zijn mijns inziens de basis om een regiepositie te kunnen claimen in een keten. Een regiepositie die, bijvoorbeeld in het domein van zorg en welzijn, burgers, c.q. cliënten, kan binden, maar vooral ook kan werven. Ook (semi-)overheden kunnen daar mijns inziens, met een juiste (e)-dienstverlening, hun voordeel mee doen.

Vraaggerichte dienstverlening is letterlijk vertaald: dienstverlening waarbij de klant en zijn of haar verwachtingen centraal staan. Dat is meer dan ‘klantgericht' alleen. Een voorbeeld: ik voorzie, gezien de huidige ontwikkelingen in de markt, dat de zorgverzekeraars de regisseur kunnen worden van de zorgketen (bestaande uit de zorgconsument, de beleidsmakers en -uitvoerders, de eerste-, tweede-, derdelijns-zorgaanbieders/-verleners en de zorgverzekeraars) met daarbij een ‘portaalfunctie' naar de zorgconsument. Hierbij geldt als absolute randvoorwaarde dat de zorgverzekeraars beschikken over die ‘informatie' waardoor zij de juiste zorg, tegen de juiste prijs, kwaliteit, plaats en ‘levertijd' kunnen inkopen. Diezelfde informatie stelt hen ook in staat om hun klanten, de zorgconsument, te kunnen adviseren en daarmee te binden en te werven. De zorgconsument wil, naast goed geïnformeerd zijn, ook een adequate afhandeling van zijn of haar zorgprobleem en een snelle, correcte financiële afhandeling. Informatie wordt transparant als gevolg van de benchmark Diagnose Behandeling Combinatie (DBC). Met het DBC-systeem kunnen zorgconsumenten als -verzekeraars transparant meten wat een behandeling kost c.q. mag kosten, maar juist ook inzage krijgen in begrippen als kwaliteit, doelmatig-heid en prestaties. Zorgaanbieders zullen, op basis van benchmarking door DBC's, transparant (goede prijs, goede kwaliteit, tijdig leveren) moeten gaan werken anders eindigen zij onderaan aan het keuzelijstje van de zorgverzekeraars en de zorgconsumenten.

Om over deze informatie te beschikken is een adequate informatievoorziening en dito infrastructuur nodig en de discipline om deze informatie actueel te houden. Hoewel ict tot de core business behoort van de zorgverzekeraars, zijn deze managementinformatieachtige systemen nog niet voorhanden. Alles is nu nog gericht op het beheer van de polisadministraties, ofwel de backoffice-systemen en niet op systemen voor een vraaggerichte benadering. Om dit te kunnen invoeren heb je een ict-strategie, een dito plan en een goede system integrator nodig.

Proactief

 De volgende casus kan als praktijkvoorbeeld voor vraaggerichte dienstverlening en proactief gedrag dienen. Stel, een zorgconsument met een schouderblessure dient, gedurende het gehele jaar, diverse declaraties in voor behandelingen zoals cortisone-injecties en fysiotherapie. De zorgverzekeraar benadert, proactief, deze cliënt en meldt dat deze declaraties, vanzelfsprekend, zullen worden vergoed, echter dat zij mogelijk ook een structurele oplossing kunnen bieden. De zorgverzekeraar onderkent, op basis van dit declaratiegedrag en mede door een adequate informatievoorziening en managementinformatie, de mogelijke kwetsuur. Zij meldt aan haar cliënt dat zij, voor dergelijke schouderblessures, zorg heeft ingekocht bij een specialist met de modernste behandeltechnieken en revalidatiefaciliteiten. Bovendien zit deze specialist ook nog eens om de hoek van de cliënt en kent geen wachtlijstproblematiek. Het spreekt voor zich dat de behandeling aldaar compleet wordt vergoed.

Een dergelijke proactieve vraaggerichte benadering bindt, doch zal zeker ook door mond-tot-mond-reclame de werving van nieuwe cliënten ten goede komen. De zorgconsument is uiteindelijk niet geïnteresseerd in keuzevrijheid (dat gold bij de start van het nieuwe zorgstelsel, inmiddels al weer drie jaar geleden), maar wil service, snelheid, kwaliteit en persoonlijke aandacht. Inzage in de kwaliteit van zorg, meer innovatie, transparantie over de resultaten en een doelmatige organisatie zijn voor hem/haar van belang. Innovatie en kwaliteit bevorderen de feitelijk geleverde zorg, meer doelmatigheid zorgt voor betaalbare zorg en voor korte wachttijden. Inzicht in het zorgaanbod stelt de zorgconsument in staat om te kiezen tussen de verschillende zorgaanbieders of de hiervoor geschetste gecontracteerde zorg.

Juist ook het akkoord Nationaal uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid (NUP) dat rijk, provincies, gemeenten en waterschappen in december 2008 hebben gesloten, kan met (nog meer) proactieve, vraaggerichte dienstverlening burgers en bedrijfsleven ‘binden' en werven. Ketens zoals het SUWI-domein, met het Digitaal Klant Dossier (DKD), en bijvoorbeeld de geïntegreerde vergunning voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), kunnen een expliciete bijdrage leveren in vraaggerichte dienstverlening en ketenregie.

Het DKD, in de keten van UWV/WERKbedrijf en gemeentelijke sociale dienst, zal, naast een verminderd aantal intakegesprekken vooral ook moeten leiden tot inzicht in de statusinformatie (heeft uitkering of heeft inmiddels werk gevonden) en een proactieve dienstverlening. Regie over de keten impliceert hier dat de klant (werkzoekende en werkgever) in de dienstverlening voorop wordt gesteld met als doel een gezamenlijk (keten)resultaat in termen van preventie, doorstroom, uitstroom en klantgerichtheid.

Willem Beelen, Inter Access, directeur publieke sector

Meer over

ConsultingDienstenE-overheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    3 reacties op “Kennis is macht, word regisseur van een keten”

    1. Frans schreef:
      6 maart 2009 om 11:12

      Helaas mag een zorgverzekeraar op basis van de wet bescherming persoonsgegevens niet op basis van het declaratiegedrag van haar verzekerden mensen benaderen voor een alternatieve behandeling.

      groeten, Frans

      Login om te reageren
    2. Ronald Vermeij schreef:
      7 maart 2009 om 00:19

      Wilem… Lees dit woord eens goed
      ,,

      Een MAATSCHAPPIJ (club,industrietak) die je structureel de ware kennis onthoud (waarom spreken ze in het latijn met elkaar) om gezond te worden en te blijven en je daardoor VERZEKERD dat je tot aan je DOOD jezelf ZIEK kan blijven voelen en daar miljarden winst aan VERDIENEN. En deze instantie kan je BIJ WET door de OVERHEID (aan wiens kant staan die eigenlijk?) iedere maand een deel van je zuurverdiende geld afrippen, en wat krijg je ervoor terug? Pharmaceutisch vergif waar je alleen nog maar zieker en afhanklijker van word!

      Google eens op “Codex Alimentarius” and wake up (ook voor je eigen gezondheid) for the shape of the things to come. No freedom of food of geneeswijze!

      [Wat gebeurd er achter de VN,UN,EU schermen]
      Er is een stelletje zieke geesten om deze wereld, die heeft uitgevonden dat, door het stelselmatig verzieken en manipuleren van de menselijke gezondheid jaarlijks BIL$$JAR$$DEN aan gezondheidprodukten verdiend kan worden!!! De gezondheid van de wereldbevolking als investeringsobject, geverichipped en wel voor makkelijke automatisch controle opgeslagen in een EPD.

      Ik zou van mijn “wettelijke ziektekosten pooier” graag een hogere Return On Investment zien van de door mijn gedoneerde premies!
      – Preventiele healthcare hoe ik gezond kan blijven
      – Informatie om gezondheid te bevorderen

      Het doel van deze ver-zorg-ings staat is dat je steeds verder geraakt in verregaande staat van scheiding tussen verstand en gevoel.. Dat men je hoofd kan blijven belazeren met reclame en “gezondheidsprodukten” en “genees”middelen.

      Hints, tips?
      – Al de berichten gelezen over de doden die zijn gevallen door baarmoederhalskanker injecties?
      – De honderden kleine zeer jonge kinderen die kotsmisselijk zijn geworden door het “Reichs vaccinatie programma”?
      – Heb je de ingredientenlijst doorgenomen van een griepprik?
      – Weet je al wat fluoride met je hersens doet?

      [Tot Slot]
      Als het echt genees!middelen zijn, waarom kun je dan – voor sommige ziektebeelden – je leven lang aan de pharma drugs veroordeeld worden? Omdat de “ziektekosten pooiers” ervoor ZORGEN dat je nooit 100% geneest.

      Daar van namelijk niets aan te verdienen 😉
      Sad but true… it’s all about the money

      Login om te reageren
    3. GetReal schreef:
      8 maart 2009 om 13:02

      @Vermeij:
      Nu sla je echt te ver door. Er zullen ongetwijfeld mensen ziek worden van vaccinaties. Maar dat staat in geen enkele verhouding tot hoeveelheid mensen die er wel mee geholpen wordt!
      Er zullen altijd (verwaarloosbare percentages) mensen zijn die bijvoorbeeld allergisch zijn voor de cocktails waar vaccinaties uit bestaan. Maar no way moeten vaccinatiesprogramma’s afgeschaft worden!
      Vroegah vond men inenting tegen pokken, mazelen, polio, etc, ook allemaal niks (of het bestond nog niet eens) Neem aan dat jij niet terug wilt naar die tijd?
      Dat er grote commerciele belangen gediend zijn in de farmaceutische industrie; dat klopt.
      Maar ik ben toch blij dat er aspirientjes, en allerlei anderen medicijnen op de markt zijn.
      Niemand wil/kan terug naar de middeleeuwen!

      In het kader van je hints/tips:
      -Al berichten gelezen over hoeveel doden er vallen door simpele kinderziekties in werelddelen waar NIET ingeent wordt?
      -De honderdduizenden jonge kinderen gezien die gewoon volwassenn worden omdat ze niet meer sterven aan pokken, mazelen, tbc, etc?
      -Heb je de ingredientenlijst van een zakje kruidenmengsel van Unilever wel eens doorgenomen?
      -Weet je wat te veel [vul willekeurig product in] met je lijf doet?

      Kortom, ff reeel blijven.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs