Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Recessie heeft geen invloed op loyaliteit ICT’er

17 maart 2010 - 15:53ActueelCarrière
Kim de Vries
Kim de Vries

Bijna de helft van de Nederlandse ict-werknemers zegt erg loyaal te zijn aan zijn huidige werkgever. Slechts 11 procent geeft aan dat deze loyaliteit komt door de recessie. Driekwart van de ict'ers stelt dat de crisis geen invloed heeft op de mate van loyaliteit. Dit blijkt uit onderzoek van uitzendorganisatie Kelly Services.

Het percentage ict'ers dat zegt heel loyaal te zijn aan zijn werkgever, ligt hoger dan het Nederlandse gemiddelde van 47 procent. Van de Nederlandse werknemers geeft bovendien 18 procent aan dat zij door de crisis loyaler zijn geworden aan het bedrijf waarvoor zij werken. Slechts 4 procent van de Nederlanders zegt helemaal niet loyaal te zijn, terwijl 8 procent van de ict'ers deze mening is toegedaan.

Ict'ers zeggen nog loyaler naar hun werkgever te worden wanneer zij interessanter en/of uitdagender werk krijgen (40 procent) of de trainingsmogelijkheden zouden verbeteren of  vergroten (19 procent). Hierin verschilt de ict'er van zijn collega-werknemer uit andere bedrijfstakken. Van het totaal aantal Nederlandse ondervraagde werknemers vindt 20 procent meer verantwoordelijkheid een stuk belangrijker dan meer trainingsmogelijkheden.

Moraal

De belangrijkste reden voor ict'ers om hun werkgever te verlaten is een slechte personeelsmoraal. Dit geldt voor 30 procent. Een gebrek aan mogelijkheden om door te groeien volgt met 23 procent. Hetzelfde geldt voor Nederlandse werknemers in het algemeen: 35 procent  vindt een slechte personeelsmoraal reden om weg te gaan bij de werkgever en 17 procent vindt dit bij een gebrek aan doorgroeimogelijkheden.

De Kelly Global Workforce Index is een jaarlijks onderzoek dat meningen over werk en werkplek onderzoekt onder verschillende generaties uit verschillende landen. Ongeveer 134.000 mensen uit Europa, Noord-Amerika en Azië hebben meegewerkt aan het onderzoek.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Carrierebeurs
    ActueelCarrière

    Nederlandse werknemer betreurt loopbaankeuze

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Nederlandse ICT’er ziet einde recessie naderen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Vooral ICT’ers zijn onzeker over baan

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ICT’er vindt flexwerken belangrijk

    8 reacties op “Recessie heeft geen invloed op loyaliteit ICT’er”

    1. Loyalist schreef:
      18 maart 2010 om 10:10

      Ze zullen wel moeten he?….Loyaal zijn ;-).
      Als je je baan verliest in de ictsector is de kans dat je erin terug kunt keren vrij klein tot bijna uitgesloten.

      Wat doe je dan? Juist alles! om je huidige bron van inkomsten te pleazen, totdat een burnout je definitief van je werkplek laat verwijderen.

      Laat een crisis geen excuus wezen om over je eigen grenzen heen (te blijven) stappen voor je salaris. Je gezondheid is vele malen belangrijker en daar heb je er maar 1 van.

      Login om te reageren
    2. elegast schreef:
      18 maart 2010 om 11:39

      “Loyaal” ?!?!?! Loonslaverij heet dat. Zelfvervullende flauweful onderzoekjes, is alleen maar significant als marketing.

      Login om te reageren
    3. Opperman schreef:
      18 maart 2010 om 11:39

      Wat een vreemde reactie van Loyalist. Niet terug kunnen keren in de ICT na ontslag. Ik merk juist dat dit helemaal geen probleem is en dat het aantal vacatures weer toeneemt.
      Wellicht ben jij ’te’ specialistisch werkzaam?

      Login om te reageren
    4. MP schreef:
      18 maart 2010 om 12:39

      @Opperman: “en dat het aantal vacatures weer toeneemt”,
      Ja heer Opperman, in your dreams, zo ik zeggen:
      ‘Vacatures plaatsen’ is net zo iets als ‘Posters ophangen’,
      maar dat wil inhoudelijk niet zeggen dat er meer arbeidsplaatsen zijn, en ook daadwerkelijk ingevuld worden.
      Ik ben zo’n ‘hoger opgeleide specialist’ solliciteer me suf, maar krijg 0,0 respons, want de meeste vacatures staan op ‘on hold’, om maar een voorbeeld te noemen!
      En dan heb ik het nog niet over de “CV-verzamelende Head-Hunter/ en Recruitertjes”

      Login om te reageren
    5. ontslagen schreef:
      18 maart 2010 om 14:49

      Toch merk ik dat mijn oud-werkgever minder loyaal naar mij toe was tijdens de recessie. Eerst had ik nog toekomstperspectief, maar tijdens de recessie had ik opeens een totaal andere toekomst binnen het bedrijf – nl. als ex-werknemer.

      Login om te reageren
    6. Lex schreef:
      19 maart 2010 om 06:41

      Pas wanneer je loyaliteit minder is ten opzichte van je werkgever en meer naar je gezin/familie en jezelf, dan pas ga je meer verdienen en/of beter hebben. Door aan je eigen te denken zorg je er beter voor om het beter te hebben. Het is flauwekul om enige loyaliteit te hebben ten opzichte van een bedrijf, dezelfde bedrijf heeft alleen loyaliteit naar jouw, als je niet zeurt/hard werkt en vooral veel geld opbrengt voor zo min mogelijk moeite en kosten.

      Login om te reageren
    7. Peter Ambagtsheer schreef:
      19 maart 2010 om 07:53

      Ook ik tast in het duister over wat Kelly S. onder loyaliteit verstaat. Zo te zien betekent het “ik ben niet van plan weg te gaan”. Dat is geen wonder. Nu opzeggen is voor de meerderheid veel te riskant. Dat is voor mij geen loyaliteit, maar vooral een tijdgebonden gebrek aan aantrekkelijke alternatieven.
      Na implosie van de .com, Y2K en € bubbles zijn mensen weer gaan lopen, zodra het lente werd en het gras weer ging groeien. Dat verwacht ik nu weer.

      Login om te reageren
    8. EH schreef:
      19 maart 2010 om 08:23

      Volgens de online encyclopedie betekent loyaliteit:
      “trouw zijn aan aangegane verbintenissen of aan hetgeen waartoe men door zijn positie verplicht is dit met oprechtheid en zonder achterhoudendheid ”

      Vooral het begrip oprechtheid en achterhoudendheid zijn ver te zoeken in de realiteit. Mensen blijven omdat ze niet anders kunnen en gedwongen (!) worden door hun financiele afhankelijkheid van de werkgever. Dat heet niet loyaliteit, maar valt onder het begrip ‘loonslaaf’. En de werkgevers/uitzendorganisaties maken daar gretig misbruik van.

      Nog even en we hebben hier amerikaanse toestanden waarbij we alleen nog maar politiek correcte uitspraken (kunnen) doen. Stel je voor dat je kritisch bent en/of commentaar levert, dat pikt de werkgever niet en zal alle mogelijke middelen aanwenden om de werknemer zo snel mogelijk de deur te wijzen.

      Leven we nou om te werken, of werken we om te leven?

      De titel van dit artikel zou beter kunnen zijn: “Recessie heeft geen invloed op de mobiliteit van de ICT’er”
      Met als ondertoon: “gevangen in het financiele web van de consumptiemaatschappij”

      Prettig weekend iedereen en een oproep aan de stukjesschrijvers van de computable: plaats nou eens ECHTE & OPRECHTE artikelen in plaats van die gesponsorde zogenaamde opinie (verkapte reclame) uitingen.

      ps: @Peter: hoe intelligenter, deste eerder je de hypocrisie herkent… 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs