Meer grote winkelketens beginnen eigen mobiele merken, senioren omarmen moderne technologieen en Amerikaanse bedrijven als Google en Apple krijgen het lastig om hun mobiele producten in Europa aan de man te krijgen.
Zo luiden enkele voorspellingen van internationaal erkend telecomadviseur John Strand voor het jaar 2008. Hij stelt dat consumenten zich niet meer voor het lapje laten houden en bij mobiele operators op zoek gaan naar de échte waarde voor hun euro’s, of anders een andere aanbieder kiezen.
Komend jaar zal blijken dat bedrijven met een internetachtergrond in Amerika, zoals Google en Apple, niet zomaar de successen op de thuismarkt naar het buitenland kunnen kopiëren. Op de mobiele markt heeft Amerika het op verscheidene fronten het afgelegd tegen Europa.
Zelfs de iPhone zal volgens de Deense marktkenner in Europa niet de hit worden die het in Amerika is. "Wie de winnaar zal zijn? Nokia, Nokia, Nokia en Nokia."
Zelfs Googles open source Android-systeem voor mobiele telefoons is volgende de analist niets nieuws. Verscheidene initiatieven in het verleden hadden een vergelijkbaar doel, met even zo grote marktpartijen die de toenmalige systemen ondersteunen. Vooralsnog maken enkel Symbian en Windows voortgang.
Telecomaanbieders met eigen netwerken krijgen, evenals de netwerkloze MVNO’s (zoals AH Mobiel en Rabobank), een moeilijk jaar. Het aantal partijen dat ‘mobiel actief’ wil worden, blijft groeien. "Combineer dit met het feit dat veel vasten en mobiele aanbieders en tv-bedrijven met aanvullende diensten komen en je kunt zien dat de concurrentiestrijd alleen maar intensiever wordt. Dat heeft prijsdalingen tot gevolg. Triple play krijgt een nieuwe betekenis: ontvang drie diensten, betaal er voor één."
Om kosten te besparen zullen aanbieders intensiever met elkaar gaan samenwerken, op niet-concurrerende activiteiten, en delen van hun operationele activiteiten uitbesteden.