De voordelen van mobiel personeel kunnen teniet worden gedaan door de uitrustings- en ondersteuningskosten, aldus een onderzoek gepubliceerd door de bedrijfsanalist Osterman Research.
Het onderzoek, uitgevoerd onder it-managers verantwoordelijk voor minstens 1000 e-mailgebruikers, is verricht op verzoek van de e-mail- en samenwerkingsspecialist PostPath. De resultaten geven aan dat, hoewel het belang van mobiele communicatie steeds belangrijker wordt voor de bedrijfsactiviteit – 93 procent van de BlackBerry-gebruikers zeggen bijvoorbeeld dat hun productiviteit daalt tijdens een onvoorziene storing -, al 62 procent van de messagingmanagers vindt dat mobiele communicatie "moeilijk te beheren is".
Volgens Steve Erbst, de vice-president voor de internationale verkoop van PostPath, is het aannemelijk dat deze indruk evenredig zal toenemen met de stijging van het gebruik van mobiele messagingapparaten in het bedrijf.
"Het ondersteunen van vier of meer mobiele platforms geeft een aanzienlijke werklast voor de it-systemen om de kwaliteit, de synchronisatie, de veiligheid, de opslag en de archivering in een gebruikersbestand te garanderen op een hoog niveau met voortdurend groeiende eisen."
Uit het onderzoek blijkt ook dat de it-afdelingen dit dilemma van de mobiele communicatie – stijgende ingewikkeldheid en hogere afhankelijkheid – trachten aan te pakken.
Er liggen nog kansen
Uit het onderzoek blijkt dat 34 procent van de ondernemingen heeft de bestaande servers geüpgraded om de vergroting van de werklast als gevolg van de mobiele apparaten te verwerken. Verder heeft 31 procent het aantal mobiele messaging-apparaten dat hun it-organisatie ondersteunt beperkt. Nog een strategie, voor 30 procent van ondevraagden, was om de gebruikers over verschillende servers te verdelen. Slechts 23 procent heeft extra servers toegevoegd.
"Mobiele messaging is nu een onmisbaar element voor de bedrijfsproductiviteit. De ondernemingen moeten echter beslist aandacht besteden aan de extra werklast voor de it-systemen, die diverse apparaten met verschillende protocollen moeten ondersteunen. Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat de beloofde productiviteitswinst van deze apparaten niet teniet wordt gedaan door de middelen die nodig zijn voor het gebruik en beheer," concludeert Erbst.