Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Weblog: Wie laat de hond uit?

21 december 2007 - 10:343 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Ron Zwetsloot
Ron Zwetsloot

Zijn er parallellen te trekken tussen het inrichten van een website en de aanschaf van een puppy door een gezin? Jazeker, het 'onderhoud' ervan vergt draagvlak. Dat ontbreekt vaak. Dat beweert Ron Zwetsloot, interim-voorzitter Cascadis, in zijn weblog voor de topic Computable Overheid.

Elke zichzelf respecterende organisatie heeft een website, althans zo wordt ons voorgespiegeld. Maar het hebben van een website en het onderhouden van een website zijn twee verschillende grootheden. De vraag, noem eens een succesvolle website, is voor de meeste mensen een inkoppertje. Doorvragen, wat is er nodig voor een succesvolle website, wordt al moeilijker. Alleen geld is namelijk niet het goede antwoord.

Hielen

Ik zal het toelichten. Met voldoende financiële armslag lukt het de eerste de beste consultant om van een achterblijvende gemeente een voorhoedegemeente te maken. Ik denk dat zelfs mij dat lukt. Maar wat gebeurt er zodra mijnheer of mevrouw de consultant zijn uren incasseert en de hielen licht? Juist, de organisatie geniet van de kortstondige media-aandacht en vervalt in haar oude routine. Tenzij de belangrijkste asset van het bedrijf – namelijk de mensen zelf – is meegegroeid in de transformatie en het belang inziet van dat ‘uithangbord’ op het world wide web dat hun organisatie vertegenwoordigt.

Gapend gat

Dit noemen we doorgaans draagvlak of in het Engels commitment. Uit recent onderzoek (elders op deze site) van Cascadis onder gemeenten, blijkt dat er 26 gemeenten zijn (geëxtrapoleerd 73 gemeenten) waar draagvlak voor de e-overheid ontbreekt. Dit is zorgelijk. Enkele quotes uit het onderzoek: ‘Dit is een moeilijk management’ en ‘Tussen mondeling beleden ambities en bereidheid resources te leveren, zit een gapend gat’, zijn illustratief. Ik zie draagvlak als twee verschijningsvormen:

1. draagvlak van het management.
2. draagvlak binnen operationele afdelingen.
1 kan niet zonder 2 en vice versa.

Collectief

Een website bestaat niet bij de gratie van één of meerdere enthousiaste trekkers binnen de organisatie. Idealiter is een website de vooruitgeschoven post van een professionele organisatie die gezamenlijk verantwoording draagt voor de kwaliteit én het beheer van die site.
Het hebben en onderhouden van een website is een collectief besluit van de organisatie.

Hond

Terug naar de titel van deze column. Stel je een modaal gezin voor waar op enig moment aan de eettafel de discussie oplaait voor de aanschaf van een hond. Ouders zijn praktisch ingesteld en kijken verder dan de puppy-periode. Er moeten namelijk afspraken worden gemaakt over wie de hond uitlaat. Want een tevreden hond heeft aandacht nodig, en niet alleen indoor. De praktijk toont echter dat de ouders opdraaien voor het welzijn van het beest en, weer of geen weer, de hond uitlaten. De overige gezinsleden geven niet thuis.

Testen

Analoog aan deze gezinssituatie constateer ik dat er nu ongeveer 73 gemeenten zijn in Nederland die de hond niet uitlaten! ‘Put it to the test’ en vraag je management expliciet of ze internet, of meer specifiek de elektronische dienstverlening, belangrijk vinden. Grote kans dat instemmend wordt geknikt. Leg vervolgens een plan voor dat erin voorziet dat alle medewerkers van het bedrijf een percentage van hun arbeidstijd (5 of 10 procent) verplicht aan het internet besteden. Dat kan in de vorm van content, deelnemen in een werkgroep, schrijven van artikelen of een weblog etc. etc. Neem dit gegeven ook mee in het aannamebeleid van je organisatie.
Da’s pas draagvlak in optima forma.

Zie voor meer bijdragen over Overheid & ICT: de topic Overheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs