Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten, heeft een nieuwe oplossing ontwikkeld op Microsoft Surface, een computer met een multi-touch tafelscherm. De gebruikersinterface is intuïtief en door meerdere personen tegelijkertijd te bedienen. Informatie wordt weergegeven met behulp van grafieken en afbeeldingen.
Retailers kunnen Avanade’s oplossing inzetten als een virtuele consultant. Dit maakt het mogelijk om informatie over complexe producten overzichtelijk en visueel weer te geven. Producten kunnen hiermee naar wens worden vergeleken en gecombineerd. Meubelwinkels kunnen bijvoorbeeld hun assortiment multimediaal presenteren en elektronicazaken kunnen eenvoudig aantonen welke apparatuur – zoals DVD-spelers, afstandsbedieningen of kabels – geschikt zijn voor een bepaalde televisie.
"Vaak is het assortiment van retailers zo groot dat verkopers niet alle productinformatie kunnen bijhouden", zegt Erik Lamers, business development director bij Avanade Nederland. "Daarnaast verzamelen klanten zelf al veel informatie voordat ze naar de winkel komen. Hierdoor wordt hun kennis van de producten steeds breder wat het moeilijker maakt om klanten tot in het detail te adviseren per product. Met MS Surface vinden klanten eenvoudig en snel de informatie die ze zoeken. De informatievoorziening is bovendien accuraat en de eerste reacties zijn erg positief."
Het is mogelijk om Avanade’s oplossing te koppelen aan het backend-systeem van de retailer, waardoor productgegevens direct kunnen worden verplaatst naar de computer van MS Surface. De Avanade-oplossingen voor MS Surface zijn gebaseerd op Windows Presentation Foundation, een grafisch framework. Mede hierdoor is een nieuwe aankoopervaring mogelijk.
De objectherkenning en bediening van MS Surface werkt met behulp van vijf camera’s en infrarood-LED’s die zich bevinden onder het plexiglas van het tafelscherm. Bij aanraking van het oppervlak reflecteert het licht dat vervolgens wordt waargenomen door de camera’s.