IP is lange tijd alleen ingezet voor datatransport. Pas in de laatste jaren zijn daar allerlei toepassingen bij gekomen: van spraak en camerabeelden tot en met betalingen. Meer en meer heeft een groot aantal winkels de DSL-lijn als enige verbinding met de buitenwereld.
Denk aan de supermarkt die via die lijn bestellingen plaatst, telefonieverkeer afhandelt, narrowcasting doet voor reclameboodschappen, koelinstallaties op afstand stuurt en vooral ook alle pin/creditcardbetalingen afhandelt. Of de telefoonwinkel die de verbinding gebruikt om nieuwe abonnees te activeren of beltegoed te genereren. We kunnen nu zelfs in garages onze nieuwe auto online configureren. Het zijn allemaal voorbeelden van zeer kritische toepassingen die staan of vallen bij een goede verbinding.
Vraag is dan ook wat er gebeurt als een kraanmachinist per ongeluk een kabelbreuk veroorzaakt. Op een maandagochtend zijn de gevolgen wellicht nog te overzien, maar wat als zich op een koopavond, drukke zaterdag of koopzondag een calamiteit voordoet? De chaos aan de kassa van de supermarkt zal enorm zijn door klanten die weinig tot geen cash bij zich hebben. En in de telefoonwinkel en de garage ligt het werk helemaal stil. Klanten moeten onverrichterzake terug naar huis en nog erger: er zijn geen inkomsten!
Het is dus raadzaam om bij dit soort kritische toepassingen niet op één paard te wedden. Voor het kanaal liggen hier flinke kansen. Want hoeveel klanten zijn zich echt bewust van bovengenoemde risico’s? En hoeveel klanten weten dat er goede draadloze alternatieven zijn als back-up? De industrie heeft hier al op ingespeeld met apparatuur die standaard een vaste verbinding ondersteunt en automatisch switcht naar UMTS of HDSPA als de vaste lijn uitvalt. De bandbreedte mag dan iets lager zijn, je kunt in elk geval je pinbetalingen uitvoeren en je abonnees activeren. Dat is een prettig idee voor klanten en een ijzersterk verkoopargument voor dealers en resellers.
Jan Buis, directeur international sales LANCOM