Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Trendonderzoek Fashion Retail & ICT 2009

18 juni 2009 - 14:23ActueelSoftware & DevelopmentK3

In de Fashion Retail branche krijgt automatisering aandacht op directieniveau: de helft van de bedrijven is bezig met strategische ICT-planning.

De plannen hebben vooral betrekking op verhoging van de efficiency en minder op innovatieve mogelijkheden voor het vinden en binden van klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Goals Marktbewerking dat medio april is uitgevoerd in opdracht van K3 – specialist in retail-automatisering. In totaal zijn circa 400 Fashion Retailers benaderd waarvan er 80 bedrijven een online enquête over hun ICT-situatie ingevuld. Het onderzoek is gericht op de situatie en behoeften rond vijf belangrijke ICT-terreinen: huidige automatiseringsituatie en behoeften, strategie en beleid, managementinformatie, online faciliteiten, support en outsourcing.

Focus op efficiency van primaire processen, innovatie nog in de kinderschoenen
De branche beoordeelt de huidige ICT-ondersteuning van primaire processen redelijk positief. Toch blijft de ondersteuning van deze processen bovenaan de ICT-agenda staan. Kennelijk valt er nog voldoende te optimaliseren. Wat innovatie betreft, loopt de branche niet voorop. Zo begint de belangstelling voor ICT-oplossingen rond marketing & sales nu pas te komen. Daarbij wordt een voorzichtige start gemaakt met een 1-op-1 benadering van klanten. Van een echt multi-channel concept is echter nog vrijwel geen sprake.

Ook als we kijken naar de rol van websites, blijkt dat de innovatie nog in de kinderschoenen staat. Bijna driekwart van de bedrijven heeft een statische site. De interactie is beperkt tot downloads en contact per e-mail. Een minderheid heeft koppelingen met de backoffice gerealiseerd.

ICT bereikt de directiekamer, managementinformatie is een zorgenkindje
Het merendeel van de bedrijven beschikt over een strategisch ICT-plan of is bezig met het ontwikkelen hiervan. Bijna de helft van de respondenten is van plan om systemen binnen drie jaar geheel of gedeeltelijk te vervangen. Daarbij gaat een lichte voorkeur uit naar geïntegreerde oplossingen in plaats van een combinatie van deelsystemen. Verder is dringend behoefte aan standaarden voor het uitwisselen van informatie ten behoeve van ketenintegratie.

De meeste bedrijven hebben geen real-time koppeling, dit zorgt er vaak voor dat de verkoopinformatie niet actueel beschikbaar is. Wel hebben ze voldoende managementinformatie om strategische beslissingen te nemen. Opvallend is wel dat de beschikbaarheid van managementinformatie sterk verschilt per taakgebied binnen de organisatie. Dat maakt het lastig voor het management om een volledig en samenhangend beeld te krijgen.

Meer over

DienstenSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    ActueelOverheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelZorg

    Verschuivingen in ecd-landschap ouderenzorg

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    basic
    ActueelSoftware & Development

    Kort: Back to Basic!

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs