Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Steeds rodere cijfers voor Microsofts webdiensten

21 juli 2008 - 08:423 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurMicrosoft

Het bruto verlies van Microsofts Online Services-afdeling verdubbelde tot 1,2 miljard dollar. De omzet uit de Google-achtige diensten groeide gestaag tot 3,2 miljard over afgelopen jaar. Het softwarebedrijf weet zich nog niet rendabel om te vormen van dozenschuiver naar digitale dienstverlener.

Dat blijkt uit de kwartaal- en jaarcijfers die Microsoft afgelopen vrijdag presenteerde.

Meer in het bijzonder nemen we hier de afdeling Online Services Business onder de loep. Daaronder valt Microsofts online Office-variant, het online advertentieprogramma, wolkrekenen, de zoek- en mailmachine en de portaalactiviteiten onder het merk MSN. Entertainment & Devices is een apart divisie.

De omzet van Online Services kwam in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar uit op 838 miljoen dollar, een stijging van 24 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Over het hele jaar kwam de omzet uit op 3,2 miljard dollar, een toename van 32 procent.

In dezelfde periode boekte Yahoo een omzet van 1,8 miljard dollar. De kans dat Microsoft Yahoo over zal nemen, werd vrijdag iets kleiner toen een grote aandeelhouder zich achter het management van Yahoo schaarde.

Yahoo is zeker 2 keer groter dan Microsoft afdeling Online Services, maar vertoont met 9 procent een kleinere groei van Microsofts 24 procent in het laatste kwartaal.

Advertenties de hoofdmoot

Microsofts bedrijfsresultaat was negatief met 488 miljoen dollar, 132 roder dan het jaar ervoor. Over het hele jaar verdubbelde het bruto verlies tot 1,2 miljard dollar. Microsoft wijdt dat aan extra investeringen in deze relatief nieuwe tak van sport voor het softwarebedrijf. Het geld ging vooral naar personeel, marketing en de bouw van datacentra.

Het grootste deel van de kwartaalomzet van 838 miljoen was afkomstig uit online advertenties: 618 miljoen dollar, wat een plus inhoudt van 18 procent in 12 maanden. aQuantive, waar Microsoft 6 miljard voor betaalde, droeg voor 127 miljoen dollar bij aan de kwartaalomzet.

Eind juni 2008 waren er 460 miljoen internetgebruikers met een Windows Live ID. Dat zijn de accounts waarmee gebruikers diensten als Hotmail, Messenger en Office Live mee gebruiken.

In een jaar tijd werden er 78 miljoen nieuwe accounts aangevraagd. Over het aantal actíeve accounts zegt Microsoft niets.

Vijfiten procent omzet uit nieuwe diensten

De Entertainment & Devices-divisie, waar de Xbox- en Zune-activiteiten onder vallen, boekte dubbelcijferige groeicijfers. De kwartaalomzet groeide in een jaar met 37 procent tot 1,6 miljard dollar. Over het hele jaar kwam de omzet uit op 8,1 miljard. Dat vertegenwoordigt een groei van 34 procent. Het bedrijfsresultaat verbeterde over het jaar van 2 miljard negatief tot 426 miljoen positief.

De divisies Online Services en Entertainment & Devices leverden in het laatst afgesloten kwartaal 15,2 procent van de omzet op. Een jaar geleden was dat 13,7 procent. Omgerekend werden deze twee divisies 11 procent belangrijker voor Microsofts inkomsten.

Meer over

Architectuur

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bluetron IT verkoopt tapereparatie-divisie aan Sprague

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs