Het bruto verlies van Microsofts Online Services-afdeling verdubbelde tot 1,2 miljard dollar. De omzet uit de Google-achtige diensten groeide gestaag tot 3,2 miljard over afgelopen jaar. Het softwarebedrijf weet zich nog niet rendabel om te vormen van dozenschuiver naar digitale dienstverlener.
Dat blijkt uit de kwartaal- en jaarcijfers die Microsoft afgelopen vrijdag presenteerde.
Meer in het bijzonder nemen we hier de afdeling Online Services Business onder de loep. Daaronder valt Microsofts online Office-variant, het online advertentieprogramma, wolkrekenen, de zoek- en mailmachine en de portaalactiviteiten onder het merk MSN. Entertainment & Devices is een apart divisie.
De omzet van Online Services kwam in het laatste kwartaal van het gebroken boekjaar uit op 838 miljoen dollar, een stijging van 24 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Over het hele jaar kwam de omzet uit op 3,2 miljard dollar, een toename van 32 procent.
In dezelfde periode boekte Yahoo een omzet van 1,8 miljard dollar. De kans dat Microsoft Yahoo over zal nemen, werd vrijdag iets kleiner toen een grote aandeelhouder zich achter het management van Yahoo schaarde.
Yahoo is zeker 2 keer groter dan Microsoft afdeling Online Services, maar vertoont met 9 procent een kleinere groei van Microsofts 24 procent in het laatste kwartaal.
Advertenties de hoofdmoot
Microsofts bedrijfsresultaat was negatief met 488 miljoen dollar, 132 roder dan het jaar ervoor. Over het hele jaar verdubbelde het bruto verlies tot 1,2 miljard dollar. Microsoft wijdt dat aan extra investeringen in deze relatief nieuwe tak van sport voor het softwarebedrijf. Het geld ging vooral naar personeel, marketing en de bouw van datacentra.
Het grootste deel van de kwartaalomzet van 838 miljoen was afkomstig uit online advertenties: 618 miljoen dollar, wat een plus inhoudt van 18 procent in 12 maanden. aQuantive, waar Microsoft 6 miljard voor betaalde, droeg voor 127 miljoen dollar bij aan de kwartaalomzet.
Eind juni 2008 waren er 460 miljoen internetgebruikers met een Windows Live ID. Dat zijn de accounts waarmee gebruikers diensten als Hotmail, Messenger en Office Live mee gebruiken.
In een jaar tijd werden er 78 miljoen nieuwe accounts aangevraagd. Over het aantal actíeve accounts zegt Microsoft niets.
Vijfiten procent omzet uit nieuwe diensten
De Entertainment & Devices-divisie, waar de Xbox- en Zune-activiteiten onder vallen, boekte dubbelcijferige groeicijfers. De kwartaalomzet groeide in een jaar met 37 procent tot 1,6 miljard dollar. Over het hele jaar kwam de omzet uit op 8,1 miljard. Dat vertegenwoordigt een groei van 34 procent. Het bedrijfsresultaat verbeterde over het jaar van 2 miljard negatief tot 426 miljoen positief.
De divisies Online Services en Entertainment & Devices leverden in het laatst afgesloten kwartaal 15,2 procent van de omzet op. Een jaar geleden was dat 13,7 procent. Omgerekend werden deze twee divisies 11 procent belangrijker voor Microsofts inkomsten.