Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mistige propositie

26 juli 2010 - 07:473 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Regelmatig krijg ik vragen over SaaS; of het niet beter is om het ijzer de deur uit te doen en via een maandelijks abonnement software als dienst af te nemen. In eerste instantie lijkt het inderdaad een ideaalbeeld, zowel fiscaal als beheertechnisch. Het is alleen jammer dat de kosten niet lager, maar hoger worden. En er zijn nog een paar andere knelpunten. Laat het me uitleggen.

Mijn doelgroep heeft grosso modo tussen de dertig en honderd werknemers in dienst, die allemaal in meerder of mindere mate een beroep doen op software voor hun dagelijks werk. Ze gebruiken over het algemeen Office als productiviteitspakket en Exchange voor hun berichtenverkeer, adresboek en agendaplanning. Daarnaast hanteren ze vaak nog een boekhoudpakket en mogelijk een andere specifieke applicatie voor hun bedrijfsvoering.

Op basis van deze informatie heb ik reeds voor verschillende klanten een vergelijk gemaakt tussen ‘ownership' van de hardware in combinatie met de softwarelicenties en het beheer versus een afrekenmodel per gebruiker per maand. Deze calculaties zijn lang niet altijd gunstig voor het SaaS-model. In een typerende situatie kwam het verschil uit op 20.000 euro over vijf jaar. Het gaat hier weliswaar om slechts 4000 euro per jaar, toch is dit voor een bedrijf met twintig werknemers substantieel te noemen.

Er vanuit gaande dat het niveau van de dienstverlening vergelijkbaar is (hardware, software en beheer) valt te concluderen dat je in het geval van SaaS betaalt voor zaken die je wellicht helemaal niet nodig hebt. Zo is een ‘voordeel' dat je altijd de laatste versies van een applicatie gebruikt, dat ze allemaal high available zijn en in een hoogwaardig datacenter draaien op de beste hardware. Maar wil je dat als gebruiker of wil je gewoon de keuze hebben om een toepassing op goedkope hardware te draaien onder je bureau? Dat kan goedkoper zijn en hetzelfde beschikbaarheidsresultaat leveren zonder je bedrijfsresultaat negatief te beïnvloeden. Daarnaast heb je ook nog eens plezier van je afschrijvingen.

Een andere kwestie die speelt is de integratie tussen de verschillende applicaties lokaal en in de cloud of tussen applicaties in de cloud onderling. Hoe kun je bijvoorbeeld Google Apps met Exact koppelen en deze koppeling onderhouden wanneer er patches of updates zijn in een van beide toepassingen? Doe je dat zelf of spreek je daarvoor een ict-dienstverlener aan? Daarnaast is ook nog eens de vraag valide wie er uiteindelijk de verantwoordelijkheid neemt voor de complete dienst. Dat is namelijk wat de klant wil nu ict steeds meer geïntegreerd raakt met zijn bedrijfsprocessen, en daarom stelt deze zich dezelfde vragen die ik zojuist geponeerd heb.

Tegelijkertijd wordt ook de ict-dienstverlener hiermee geconfronteerd. Zit zijn waarde in de verkoop van hardware en software of in – beheer – diensten? Het laatste, is mijn inschatting. Met het oog op het feit dat cloud computing de komende jaren gemeengoed zal worden in welke vorm dan ook, leg ik de focus nog meer op integratie en beheer van diensten. Maar voor het zover is, zal iedere onderneming op basis van gezond verstand de rekensom moeten maken wat SaaS nu echt oplevert. En zich niet laten leiden door een mistige propositie.

Meer over

DienstenOffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    6 reacties op “Mistige propositie”

    1. janj schreef:
      26 juli 2010 om 10:22

      Ik wil die berekeningen wel eens zien.
      Ik kan me voorstellen dat in bepaalde bedrijven het wel, en in andere niet uit kan, dit zal toch per bedrijf verschillend zijn. En neem je dan dezelfde ‘extra’ features (high availability, thuiswerken, software upgrades etc) dan ook mee in de berekening als men dit in eigen huis houdt of vergelijk je appels met peren?

      Login om te reageren
    2. Michiel schreef:
      26 juli 2010 om 10:48

      In “vergelijkingen” als deze voor zelf doen Vs uitbesteden wint zelf doen het grappig genoeg altijd.
      Bij zelf-doen kan je n.l. altijd kiezen om bepaalde kosten te negeren.

      Zo is een eigen gekochte tweedehandsje altijd goedkoper dan een leasebak, en is zelf schoonmaken een stuk goedkoper dan een schoonmaakbedrijf.

      Meestal lees ik niets over beheerskosten: “Ach die mailserver, dat doet mijn neefje er nog wel even bij”..
      En die migratie naar de “laatste versie” is blijkbaar ook luxe, ik vermoed dan ook dat Jan-Martijn nog op windows95 draait.

      Als je IT professioneel bedrijft: veilig, beschikbaar, (ook op zondagavond), up-to-date, dan leer je door schade en schande dat IT uiteindelijk echt geld kost. En dan is de rekensom voor uitbesteden ineens heel wat gunstiger.

      Login om te reageren
    3. Emiel schreef:
      26 juli 2010 om 11:35

      Ik mis toch duidelijk de onderbouwing in dit artikel. Indien je dit soort beweringen doet zal je toch minimaal de TCO berekening moeten laten zien. Cloudcomputing wint zo snel terrein juist vanwege lagere kosten, flexibiliteit, professioneler beheer etc. ik zie de TCO berekening gaarne tegemoet juist omdat onze onderzoeken anders uitwijzen.

      Login om te reageren
    4. JanJ schreef:
      26 juli 2010 om 12:50

      @Emiel: is dat niet bij alle artikelen hierzo? Ik zie altijd de meest wilde topics voorbij vliegen dat bv open-source zoveel geld kan schelen etc maar nimmer te nooit laat er iemand een berekening zien die alle aspecten meeneemt.
      Zonder onderbouwing met cijfers kan iedereen wel wat gaan roepen!

      Login om te reageren
    5. Roland Sars schreef:
      27 juli 2010 om 12:50

      Goed stuk, Jan Martijn!
      Ik voorzie in de komende 3 jaar een sterke daling in de kosten van SaaS/CloudComputing, zoals die doorgaans plaatsvind een paar jaar nadat de ‘introductie-hype’ plaatsgevonden heeft. Dit zal ook te maken hebben met economies of scale die in de komende jaren alleen maar verder groeien.
      Probleem is vaak ook bij MKB-bedrijven dat ze hun eigen manuren niet serieus nemen (dwz deze kosten niet meenemen in TCO berekeningen van een oplossing).

      Login om te reageren
    6. Richard schreef:
      2 augustus 2010 om 10:14

      Jan Martijn zit zelf in netwerkbeheer, computerbeveiliging en automatiseringsdiensten dus is niet geheel objectief in zijn beweringen. Hij zal er niet op zitten te wachten dat MKB-bedrijven massaal overstappen op SAAS-modellen. Als we het over mistig hebben dan is het wel de tco-berekeningen die eigen beheer met zich meebrengen.

      @Roland: Ik sluit me volledig aan bij je laatste punt. Heb zelf zelden een berekening gezien waarin een mkb-er (of zijn dienstverlener) die manuren meeneemt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs