Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Klanttevredenheid topprioriteit voor fabrikanten

22 juli 2010 - 09:153 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie

Na een periode van kostenbesparingen is de topprioriteit voor fabrikanten in de maakindustrie verschoven naar klanttevredenheid, zo blijkt uit het grootste wereldwijde onderzoek onder discrete fabrikanten van IDC Manufacturing. Waar tijdens de recessie nog alles in het teken stond van het besparen van kosten heeft er een grote omslag plaatsgevonden ten faveure van de klanttevredenheid. Fabrikanten trachten de relatie tussen klantbehoud en winstgevendheid ten gelde te maken.

Uit het onderzoek blijkt dat fabrikanten in het midden- en kleinbedrijf niet alleen worstelen met toenemende complexiteit, wereldwijde concurrentie, een snel veranderende markt en fluctuerende grondstofprijzen, maar ook met het tevredenstellen van de klant. Als gevolg van de complexe en wereldwijde supply chains is de controle over de klantervaring een ware uitdaging. En stagneert de ontwikkeling van nieuwe winstgevende producten. Fabrikanten zullen dan ook terug naar de basis moeten: verbeteren van de operationele activiteiten, verlagen van de kosten en zich richten op de klanten. Ict zal ze helpen deze strategische doelstellingen te realiseren. Immers, slimme ict die de businessbehoeften ondersteunt, is in deze cruciaal.

Klanttevredenheid en winstgevendheid hand in hand

Klanttevredenheid gaat niet alleen over een tijdige en volledige levering van producten en diensten. Het vereist een dieper begrip van de behoeften van de klant, een hechte relatie met de klant en het vermogen om iedere klant op een unieke manier te bedienen. Een klant op een klantvriendelijke manier helpen, vormt de basis voor concurrentievoordeel en kan verhinderen dat de concurrenten, met name uit lagelonenlanden, marktaandeel winnen. Bovendien vervangt het traditionele inspanningen om de kosten te verlagen.

Natuurlijk zullen de fabrikanten zich blijven richten op het optimaliseren van de productiviteit en de supply chain, maar de klant staat nu centraal en dat is een opmerkelijke verschuiving. Discrete fabrikanten beseffen dat inzicht in de eisen van de klant niet alleen zorgt voor een grotere klanttevredenheid en zodoende de bedrijfsrisico's verlaagt, maar aan het einde van elk project ook winstgevendheid verzekert.

Business-strategieën voor de komende twee jaar

Aangezien behoud van bestaande klanten een topprioriteit is, zal het geen verrassing zijn dat klanttevredenheid het belangrijkste initiatief is, gevolgd door het verbeteren van de productiviteit en het verminderen van de kosten. Fabrikanten zullen daarom een conservatieve benadering moeten hanteren, gericht op het beschermen van hun bestaande klantenkring en hun marktaandeel. Strategieën voor groei, zoals de uitbreiding naar nieuwe markten, het vinden van nieuwe klanten en innovatie van producten en diensten zijn belangrijk voor discrete fabrikanten, maar ze komen op de tweede plaats. Het vinden van de groei in het huidige klantenbestand met bestaande producten en diensten staat op nummer één.

Ict-infrastructuur

Zoals blijkt uit het onderzoek is een verbeterde ict-infrastructuur essentieel in het faciliteren van betere besluitvorming, winstgevendheid, klanttevredenheid en efficiëntie van de productie. Erp-systemen zijn daar een voorbeeld van. 63,8 procent van de deelnemende West-Europeanen, waaronder Nederlanders, ervaren een meetbaar positief effect van erp-systemen. De komende jaren zullen zeker nieuwe uitdagingen met zich meebrengen om de klanttevredenheid te verbeteren, maar zonder de juiste tools om klantrelaties te beheren, zullen deze uitdagingen nog moeilijker te overwinnen zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Maakindustrie geeft in 2010 meeste uit aan IT

    2 reacties op “Klanttevredenheid topprioriteit voor fabrikanten”

    1. Maik van Rossum schreef:
      22 juli 2010 om 13:15

      Is de focus op “klanttevredenheid” niet een logisch gevolg van schaarste c.q. het gebrek aan klanten?

      Tijdens de crisis wordt de Klant weer Koning…

      Login om te reageren
    2. Wim Leunen schreef:
      5 augustus 2010 om 08:19

      Even de focus op “Gebrek aan klanten”:
      Dan heb je de keuze tussen het vinden van nieuwe klanten of het behouden van je bestaande klanten.

      Het behouden van bestaande klanten kost minder moeite dan het werven van nieuwe. Hoe kun je een klant behouden = Wanneer loopt een klant niet weg? Kom je uit bij klanttevredenheid (naast genoemde scherpe prijzen=kostenaspect=besparen en ongetwijfeld andere aspecten zoals kwaliteit(, etc.?)).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs