Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Computers

Desktop blijft populariteit verliezen in bedrijfsleven

21 februari 2017 - 11:103 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurAppleComputer PlanMicrosoftSamsung
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Momenteel maakt 47 procent van de Nederlandse werknemers gebruik van een desktop om zijn werkzaamheden uit te voeren. In 2010 lag dat percentage nog boven de 70 procent. De desktop wordt steeds vaker vervangen door andere hardware, zoals een laptop, thin client-systemen of tablet. Dit blijkt uit onderzoek van Computer Profile.

Ontwikkeling end user hardware 2010-2017
Ontwikkeling end user hardware 2010-2017

Computer Profile ondervroeg zevenduizend it-verantwoordelijken bij Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers, over het gebruik van eindgebruikersapparatuur.

Ondanks dat de desktop minder dan de helft van de eindgebruikerssystemen vormt, wil dat niet zeggen dat deze hardware geheel is uitgebannen in het bedrijfsleven. 77 procent van de Nederlandse bedrijven gebruikt nog een desktop. Dat percentage is wel gedaald ten opzichte van zeven jaar geleden. Toen werd de desktop bij 96 procent van de bedrijven ingezet.

De daling is het sterkst bij overheids- en zorginstellingen. Daar gebruikt nog respectievelijk 65 en 58 procent van de locaties een desktopcomputer. In het onderwijs en de industrie ligt de desktoppenetratie, met 89 en 87 procent, het hoogst. 

Laptops, thin clients en tablets

Ontwikkeling penetratie end user hardware 2010-2017

De ruimte die de desktop verliest, wordt ingenomen door laptops, thin client-systemen en vanaf circa 2013 de tablet. Aan het begin van 2017 vormen tablets 6 procent, laptops bijna 29 procent en thin clients circa 18 procent van alle zakelijke eindgebruikershardware.

Laptops

Laptops vormen 29 procent van alle eindgebruikerssystemen en komen inmiddels vaker voor dan desktops. Van alle locaties geeft 82 procent aan dat men één of meerdere laptops gebruikt, ook een dalende trend. Laptops komen het minst voor in de publieke sector. Daar geeft 78 procent van de locaties aan dat er laptops in gebruik zijn. In de commerciële sector ligt dat op ongeveer 84 procent.

Thin clients

Thin clients komen steeds vaker voor in het zakelijke bedrijfsleven. Gaf in 2010 nog ongeveer een kwart van de doelgroep aan gebruik te maken van thin client-oplossingen, nu bedraagt dat inmiddels circa 36 procent van de bedrijfsvestigingen. Het hoogste gebruik ligt in de zorgsector (ruim 75 procent) en ook de overheid kent een relatief hoge penetratie (54 procent). Thin clients zijn het minst populair in het onderwijs (16 procent) en de ICT & Utilities-sector (18 procent).

Tablets

De snelle toename van zakelijke tablets lijkt over zijn hoogtepunt heen te zijn. Bij 32 procent van de locaties zijn er tablets in gebruik. Dit apparaat scoort bovengemiddeld goed in de publieke sector: zowel bij de overheid, in de zorg als in het onderwijs geeft circa 40 procent van de locaties aan dat er vanuit de organisatie tablets zijn verstrekt aan medewerkers. In de transportsector (24 procent) en de industrie (26 procent) wordt de tablet het minst ingezet.

Apple leidt tabletmarkt

Installed base tablets
Installed base tablets

Op de markt voor eindgebruikershardware treft Computer Profile een relatief beperkt aantal spelers aan. De Nederlandse zakelijke markt voor tablets wordt aangevoerd door de iPads van Apple (82,7 procent). Samsung en Microsoft zijn de nummers twee en drie, met een respectievelijk aandeel van 6,5 procent en 4,9 procent.

HP en Dell

Installed base desktops en laptops
Installed base desktops en laptops

Desktops en laptops kennen voor het belangrijkste deel dezelfde fabrikanten. Koploper is HP Inc. met een aandeel van ongeveer 47 procent. Die wordt opgevolgd door Dell (ongeveer 36 procent). Lenovo is met 8,5 procent de nummer drie op de Nederlandse markt.

De laatste acht jaar zijn er voor HP en Dell nauwelijks verschuivingen in het aandeel in de installed base desktops geweest, stelt Computer Profile. Vanaf 2010 schommelt het aandeel van HP vrijwel constant rond de 47 à 48 procent. Het aandeel Dell ligt in deze periode telkens tussen de 34 en 36 procent. Lenovo heeft haar aandeel van 2010 tot nu toe vergroot van 2,5 naar 8,5 procent. Fujitsu zag het aandeel juist enkele procentpunten dalen tot 3,3 procent. 

Meer over

LaptopsTabletsThin clients

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AdvertorialWerkplek & Beheer

    Terug uit de dood: virtual desktop infrastructure

    Pc vraagstuk
    OpinieWerkplek & Beheer

    Afscheid nemen van desktops zonder ze weg te doen

    Computers
    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Aantal desktops daalt, maar blijft begeerd apparaat

    2 reacties op “Desktop blijft populariteit verliezen in bedrijfsleven”

    1. Jaap van Belkum schreef:
      21 februari 2017 om 13:56

      De keuze voor een apparaat is nogal functiespecifiek. Voor vaste werkplekken dienen desktops (ook als thin client) en thin client-systemen de voorkeur te krijgen vanwege de betere ergonomie (betere werkhouding, beter scherm, muis en toetsenbord). Daarnaast hebben ze een betere uitbreidbaarheid, betere aanschafprijs/kwaliteitsverhouding en lagere reparatiekosten (bedenk dat de meeste laptops binnen drie jaar al een paar keer stukgaan en vaker geheel vervangen moeten worden). Als je steeds onderweg bent dan zijn tablets of laptops wel zo handig. Ben je vooral onderweg maar ook vaak op kantoor, denk eens over een laptop met docking station, los scherm, muis en toetsenbord of een laptop / tablet plus een desktop. Zo zijn er nog een aantal varianten. Bij werkgevers zou dat inzicht aanwezig moeten zijn, al was het maar uit eigenbelang. Dit vraagstuk speelt tenslotte al een paar decennia.
      De desktop lijkt overigens meer aan populariteit te verliezen dan in werkelijkheid het geval is. Mensen met ambulante functies zijn steeds meer tablets en fablets gaan gebruiken.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      22 februari 2017 om 21:30

      een beetje gezocht, een 17 inch laptop full hd of een thin client met een > 21 inch beeldscherm is niet anders dan een normale desktop. De rekenkracht verschuift al heel lang richting server en/of cloud.

      Produktief werken op een tablet is voor veel normaal kantoorwerk weinig ergonomisch, ik doe me dat niet aan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs