Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Logistiek aandachtspunt bij multichannelstrategie

16 juni 2008 - 13:16ChannelInnovatie & TransformatieManhattan Associates
Redactie Computable
Redactie Computable

Volgens een recent onderzoek van de Raad van de Nederlandse Detailhandel is een webshop onontbeerlijk geworden voor praktisch elke retailer. Inmiddels surfen meer Nederlanders (38%) rechtstreeks naar de website van een winkelier dan via zoekmachines (34%) naar producten of winkels te zoeken. De winkelstraat wordt daardoor steeds meer een uithangbord voor de webwinkel, en vice versa.

Het geïntegreerd gebruik van meerdere verkoopkanalen, zoals winkels en webshops maar ook catalogie en callcenters, levert echter de nodige logistieke uitdagingen op. Traditioneel hanteren de meeste retailers voor elk verkoopkanaal een apart logistiek proces. Dat betekent dat de website soms een kleiner of juist een groter assortiment heeft dan de fysieke winkel, andere prijsstellingen en acties, en zelfs andere voorwaarden.

Niet alleen is dit storend en verwarrend voor klanten, het brengt ook onnodige risico’s en kosten met zich mee. Door de gescheiden logistieke stromen moeten bijvoorbeeld dubbele voorraden aangehouden worden. Ook kan het voorkomen dat een artikel via het ene kanaal is uitverkocht, terwijl er in het andere kanaal een overschot is. Retailers die serieus met een multichannelstrategie aan de slag willen, ontkomen er daarom niet aan om hun logistieke back-end zowel technisch als procesmatig verregaand te integreren. Dit kan een ingrijpende operatie zijn, maar levert op termijn grote voordelen op.

Denk bijvoorbeeld aan het verzend- en retourneringsproces van online bestelde goederen. Door dit (mede) te faciliteren vanuit het bestaande winkelnetwerk in plaats vanuit een centraal distributiecentrum, is er een aanzienlijke efficiëntieslag te maken als het gaat om transport en verwerking. Bovendien zullen klanten het waarderen wanneer ze hun producten kunnen afhalen en desgewenst terugbrengen in lokale winkelfilialen, zeker wanneer via de website te zien is welke winkel welk product nog op voorraad heeft.

De complexiteit van de verkoopketen zal voorlopig alleen maar toenemen, onder meer door de gestaag groeiende mogelijkheden om bijvoorbeeld via de TV of de mobiele telefoon aankopen te doen. Voeg daarbij het feit dat multichannel-consumenten simpelweg meer geld besteden, en een multichannelstrategie plus bijbehorende integratie van de logistieke back-end wordt simpelweg onvermijdelijk voor succesvol retailen in de 21e eeuw.

Jan Paul Boos, Senior Director bij Manhattan Associates EMEA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs