Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Terug naar de onderbuik

18 mei 2009 - 11:16ChannelInnovatie & TransformatieIBM
Redactie Computable
Redactie Computable

Een klein oprispinkje nog dit jaar, en dan is het echt gedaan met de huidige manier van contracteren. Managed services-contracten met ‘penalties’ of ‘service credits’ zijn niet meer van deze tijd. De meest logische contractvorm is gebaseerd op het subjectieve onderbuikgevoel (“ik vind jouw service nu niet meer waard dan een zesje”). Het gaat immers om beleving van de service. Durf je contracten daar dus ook omheen te bouwen.

Dienstverlening draait om gevoel en tevredenheid. Spreek dáár dus met elkaar over. Val elkaar niet lastig over ‘penalties’. Praat over de zaken waar het werkelijk over moet gaan. Wees oprecht en bij voorkeur ongezouten. Dat is vaak moeilijker dan het uitwisselen van posities ten aanzien van objectief ogende, maar nietszeggende SLA-cijfers (liefst weergegeven in red, amber en green). Schijnwerelden zijn het. Vertrouw als leverancier op een realistich oordeel van je klant. En wees vervolgens van beide kanten realistisch. Drie keer een onvoldoende betekent inpakken. Gewoon stoppen. Niemand is tot in lengte van dagen tot elkaar veroordeeld.
Hoeveel contracten zijn er niet groen op alle indicatoren, terwijl de klant toch ontevreden blijkt? Of de leverancier? Of allebei? En dan maar spitten in steeds dikkere rapportages. Natuurlijk vind je dan iets waaraan je een redenering van ontevredenheid kunt ophangen. Vervolgens nemen beide partijen positie in en kan er een flink robbertje gevochten worden. Deze maand een paar meter naar voren, volgende maand iets opzij. En zo gaan we lekker door. Goed gepareerd (leverancier), goed de oren gewassen (klant). Reuze belangrijk, die vergaderingen. En met een voldaan gevoel weer naar huis. Heerlijk.
Uiteindelijk schiet het allemaal niet op. En kost het alleen maar geld. Als de relatie niet werkt, moet je uit elkaar gaan. Even netjes afrekenen en wegwezen. No hard feelings, van beide kanten niet. Wees hier als leverancier verstandig in. Besluit te stoppen. Zet je schaarse resources elders in. Niet dweilen met de kraan open op een plek waar toch geen succes te halen valt. En de klant? Die heeft het wellicht nog moeilijker. Die moet gaan loslaten. De verleiding weerstaan om een schaduworganisatie op te bouwen waarmee de penaltycultuur in leven wordt gehouden. De onderbuik vereist sturing op basis van vertrouwen, niet op basis van wantrouwen.
Sven de Waijer
manager of Managed Infrastructure Services bij IBM Nederland

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Nieuw Actieprogramma Duurzame Digitalisering

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs