Wanneer je succes hebt met een fysieke winkel, is het geen gek idee om dit uit te breiden naar online verkoop. Dit wordt ook wel een ‘cross channel retail strategie’ genoemd. Dit heeft als voordeel dat je meer mensen bereikt en dus jouw product aan meer mensen verkoopt. Hieronder lees je 4 tips voor wanneer je een webshop wilt openen.
Webshop als versterking
Nieuwe klanten vinden je mogelijk via jouw webshop. Hoewel sommige klanten direct online zullen bestellen, zijn er altijd klanten die eerst langs willen gaan in jouw fysieke winkel. Zorg dus dat jouw fysieke en online winkel goed op elkaar aansluiten. Denk hierbij aan een overeenkomst in bepaalde kleuren en een duidelijk logo.
Bepaal de benodigde voorraad
Bij een webshop die goed loopt, heb je meer voorraad nodig. Dus ook meer opslagruimte. Bepaal of het voor jou haalbaar is om al jouw producten ook in jouw webshop te verkopen. Een andere optie is om te kijken welke producten bij jou in de winkel het beste verkopen en deze op de webshop te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld whisky verkoopt, kies je ervoor om een bepaald merk als Glen Talloch of Johnnie Walker wel online te zetten en andere merken als Bowmore of Highland Park niet.
Zorg voor goede klantenservice
Een goede klantenservice ziet er bij een webshop heel anders uit dan in een fysieke winkel. Waar je normaal personeel hebt om klanten te helpen, gaat dit met een webshop digitaal. Zorg ervoor dat jouw webshop duidelijk is en dat het bestelproces helder is. Geef klanten ook de mogelijkheid om snel contact op te nemen als iets niet lukt. Dit doe je bijvoorbeeld met een chatfunctie en het toevoegen van een telefoonnummer en e-mailadres. Zorg ook voor kundig personeel die jouw klanten kunnen helpen.
Breid jouw marketingstrategie uit
Met een webshop bedien je klanten uit heel de regio of misschien zelfs heel het land. Je moet hierop ook jouw marketingstrategie aanpassen. Waar je eerder lokale advertenties maakte, heeft het nu ook zin om te kijken naar wijdere marketing. Denk hierbij aan een social media strategie, het schrijven van blogartikelen of een digitale advertentie op Google of Facebook.
Het openen van een webshop kan een goede aanvulling zijn op jouw fysieke winkel. Bedenk van tevoren goed hoe jij de webshop wilt opzetten, welke producten je verkoopt en hoe je jouw nieuwe webshop onder de aandacht brengt.