Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Triberr koopt waardevoorspeller Scoutle

17 februari 2015 - 10:47ActueelCloud & InfrastructuurTriberr
Rik Sanders
Rik Sanders

De Nederlandse content-waardevoorspellings-startup Scoutle is overgenomen door het New Yorkse Triberr, een online blogging-gemeenschap die diverse sociale media gebruikt. Het Utrechtse Scoutle, opgericht door Godfried van Loo in 2007 als onderdeel van zijn innovatielab Yocter, levert zoekmachine-algoritme dat content rangschikt op kwaliteit, viraliteit en relevantie zonder de noodzaak van user-generated-actions. Met de overname wil Triberr zijn eigen diensten en algoritmes verbeteren, in het bijzonder de algoritmes die waarde van net gepubliceerde content voorspellen.

Zoekmachines en sociale netwerken hechten een disproportionele waarde aan de meningen van mensen die hun oordeel uiten aan de hand van likes, shares en het plaatsen van links naar online content, zegt Dino Dogan, algemeen directeur van Triberr. ‘Maar door te vertrouwen op dit type signalen, negeer je 99 procent van de mensen die geen actie ondernemen. Na de volledige implementatie van Scoutle zullen we weten wat die 99 procent van ons denkt. De mensen die een artikel wél waarderen, maar dit niet willen uiten om welke reden dan ook.’

Oprichter Godfried van Loo ontwikkelde Scoutle als een zelf-lerend netwerk dat blogs, auteurs, consumenten en content analyseert, waardeert en verbindt. De manier waarop Scoutle kwaliteit en viraliteit van content vaststelt, is door de normale acties van mensen te analyseren terwijl ze content consumeren. Bijvoorbeeld, een duizend woorden lang artikel neemt ongeveer vijf minuten in beslag om te lezen, dus wanneer iemand na dertig seconden weer weg is, is daaruit te concluderen dat de content voor die persoon niet relevant is. Dit is volgens Van Loo één van de plus minus honderd datapunten die in de Scoutle-algoritmes zijn verwerkt, in plaats van alleen maar user-generated acties te meten als een like, share of link.

Nu Scoutle is verkocht, voor een niet nader bekendgemaakt bedrag, richt Van Loo zich binnen zijn innovatie lab Yocter meer op concepten die online met de offline wereld verbinden.

Meer over

ECMOvername

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs