Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Google cost per click dalen

25 januari 2008 - 10:463 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieGoogleTraffic4u

De kosten per klik voor reisreclame met Google Adwords en Adsense zijn in het laatste halfjaar van 2007 met zo’n 25 procent gedaald ten opzichte van het hoogtepunt in het tweede kwartaal 2007. Dat kwam mede door seizoensinvloeden.

Dat blijkt uit de Searchindex die marketingbureau Traffic4u vrijdag lanceert. Het bureau beperkt de openbaarmaking van de analyse van de kosten per klik van reclame met Google tot de categorie ‘Travel’.

De gemiddelde kosten per klik voor een reisadvertentie in Google zijn over het gehele tweede halfjaar van 2007 met 18 procent gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar 2007.

Ten opzichte van het tweede halfjaar van 2006 gaven de laatste zes maanden van 2007 echter een stijging te zien van de kosten per klik voor adverteerders: met 18 procent.

De index kwam in het laatste kwartaal van 2007 op 90 uit. Dat was echter maar een paar procent beter dan de index van 87 voor de laatste drie maanden van 2006.

Toegenomen concurrentie

De stijgingen zijn grotendeels te verklaren uit de toegenomen concurrentie op zoektermen. Veel budget in de Travel branche gaat naar het eerste halfjaar, waardoor de kosten per klik in die periode relatief hoog zijn.

Een tweede verklaring voor de stijging is meer reclame voor verre reizen. Die zijn duurder dus maken ook een hogere prijs per klik mogelijk. Een derde verklaring is meer sneeuw begin 2007 waardoor de wintersportreclame iets aantrok.

De dalingen van de kosten per klik in de laatste kwartalen van 2007 ten opzichte van de eerste kwartalen zijn volgens Traffic4u te wijten aan seizoensinvloeden. Maar dat verklaart niet alles: want eind 2006 is een stijgende lijn waarneembaar en eind 2007 een dalende lijn. De verklaring die Traffic4u hiervoor geeft is het aantrekken van de vakantiemarkt in 2006 na een slechte zomer. Dat effect bleef eind 2007 uit.

Alles bij elkaar laten de cijfers stijgende budgetten zien, maar als gevolg van de daling eind 2007 is deze vaststelling van Traffic4u niet eenduidig te ondersteunen. Het bedrijf, dat geld verdient met campagnes voor zoekmarketing, zegt dat reisorganisaties meer en meer Google cs. zien als direct verkoopkanaal. Steeds meer vindt sturing op rendement plaats.

Google stemt in

Is de dalende tendens van eind 2007 wellicht ook van toepassing op andere branches. "We hebben geen data van andere branches en doen daarover ook geen uitspraken. We kiezen voor Travel omdat we daarin marktleider zijn met meer dan 250 campagnes. Op grond daarvan kunnen we valide uitspraken doen", zegt Andrei Westerink.

De manager Search Advertising van Traffic4u in Groningen zegt dat de index in de loop van 2008 wel toegepast zal worden voor andere branches. Dat blijft dan beperkt tot Google. "De marktaandelen van Yahoo en van Live van Microsoft zijn nog te gering om daar goede statistiek op te enten. Je spreekt nog steeds over een verhouding van tien op één.

Wat vindt Google van de publicatie? Westerink: "Het zijn onze interne data die we gebruiken. We hebben geen toestemming van Google nodig en ik kan me niet voorstellen dat daar problemen over komen."

Google zegt positief te staan ten opzichte van de marktanalyse. Ze vindt de openbaarmaking een goede vorm van transparantie. Google maakt uit de eerste analyse op dat marketeers in de reisbranche meer en meer online focussen. Dat vindt ze het goede nieuws. Over de taiefontwikkeling begin 2008 wil Google geen uitspraken doen.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Iwell ontvangt bijna 30 miljoen groeigeld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs