Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jasper Hartog

Maak salesprestaties inzichtelijk met CRM

17 juli 2014 - 07:083 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Jasper Hartog
Jasper Hartog

Profit organisaties zijn gebaat bij het maken van winst. Het is voor hen belangrijk om de resultaten van de salesafdeling nauwkeurig bij te houden. Een crm-systeem helpt de salesmanager in een organisatie inzicht te geven in de behaalde resultaten en om zo verbeterpunten in kaart te brengen. Maar een crm-systeem is meer dan alleen een opslagsysteem, het geeft een gedetailleerd klantbeeld, waardoor salesprestaties kunnen worden beïnvloed.

Verkoopsuccessen en commerciële performance van een bedrijf vragen om een slimme inzet van zowel zakelijke, commerciële als technologische expertise. De sales- en marketingafdelingen moeten zo zijn ingericht dat zij zich richten op omzetgroei, vergroten van marktaandeel, klantgericht ondernemen en winstgevendheid.

Slimme crm-oplossingen zorgen ervoor dat al deze gegevens in een digitale kaartenbak worden verzameld en met elkaar worden verbonden. De salesmanager kan op die manier bijhouden welke targets er per maand behaald worden en met welke diensten of producten men goed scoort  bij (potentiële) klanten.

Overzicht

Onder de druk van teruglopende resultaten wordt vaak uit nood direct gehandeld. Het symptoom wordt ter plaatse bestreden, maar door de ad hoc reacties worden andere problemen juist weer over het hoofd gezien. Het overzicht ontbreekt op zo’n moment, waardoor er steeds weer nieuwe brandjes geblust moeten worden. Om juist op deze stressvolle momenten het overzicht te bewaren is het belangrijk om terug te kunnen vallen op een solide crm-systeem.

Vrijwel ieder contactmoment met de klant is vastgelegd, maar ook de targets en opbrengsten per maand worden weergegeven. Een crm-systeem geeft antwoord op de vragen: wie is mijn exacte doelgroep? Welke leads moet ik binnenhalen? Wie zijn mijn potentiële klanten (prospects)? Welke resultaten moet ik behalen om aan mijn targets te voldoen?  Met alleen al de rustgevende gedachte om volledig te kunnen vertrouwen op dit systeem, wordt een deel van de zorgen weggenomen en behou je het overzicht.

Succesfactor

Het totale klantbeeld is iets dat essentieel is voor de succesfactor van een bedrijf. Een crm-systeem helpt daarbij op vier verschillende vlakken: klantselectie, klantacquisitie, klantbehoud en klantontwikkeling. In een crm wordt zoals gezegd een selectie gemaakt van klanten, wat voor soort relatie is het? Hoe waardevol en winstgevend is de klant?

Op het gebied van acquisitie is het vooral belangrijk om te weten welke prospects interessant zijn, hoe het product of de dienst aan de man wordt gebracht en in welk netwerk de klant zich bevindt. Het netwerk kan ook weer kansen bieden voor nieuwe (potentiële) klanten die nog niet bekend zijn met jouw organisatie.

Klantenbinding en -behoud is van groot belang voor elke organisatie en is bovendien een graadmeter voor het imago. Klantenservice mag daarbij niet ontbreken, en kan bovendien worden gekoppeld met een crm-systeem. Zo wordt elk klantcontact bijgehouden en gedocumenteerd, met als doel de klanttevredenheid hoog te houden.

Essentieel voor salesprestaties

De salesmedewerkers worden beoordeeld op hun verkoopprestaties. Door alles bij te houden in één systeem kunnen de prestaties goed en nauwkeurig in beeld worden gebracht. Maar niet alleen interne prestaties zijn belangrijk, een organisatie valt of staat bij klantcontact. Door hier efficiënt en zorgvuldig mee om te springen kan een crm-systeem van grote waarde zijn voor de salesprestaties van een bedrijf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs