Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Business intelligence wordt enterprise intelligence

21 mei 2014 - 19:184 minuten leestijdOpinieData & AI
ing. Tanja Ubert
ing. Tanja Ubert

Op 22 april organiseerde de NGI-NGN Special Interest Group BI, een mini-seminar in Rotterdam bij 'mijn' hogeschool Rotterdam. Op het podium verschenen twee sprekers, Wouter Kolenbrander van Rijkswaterstaat en trendwatcher Wim Groenendaal.

Een Special Interest Group (SIG) van de NGN-NGI is bedoeld om met vakgenoten te zorgen dat we onze kennis kunnen verdiepen en verbreden. De SIG Business Intelligence (bi) vindt het vooral belangrijk dat de Business Intelligence specialisten, naast de nodige vakkennis, weten wat de klanten doen met ons werk. En nog belangrijker, wat ze er van vinden (werkt het wel of niet voor ze of gaan ze toch liever zelf met een spreadsheet aan de gang, wat is een succes, wat kun je beter nooit meer doen, et cetera).

Daarom is er altijd een klantcase op een bijeenkomst en daarnaast een vakspreker. Deze keer hebben we gekozen voor Wouter Kolenbrander met het verhaal van Rijkswaterstaat en een blik op de toekomst door de altijd betrouwbare Wim Groenendaal, die zich al meer dan twintig jaar bezig houdt met onderzoeken wat de techniek mogelijk aan scenario’s zou kunnen brengen in de (nabije) toekomst.

Kolenbrander ging, na een korte inleiding van Rijkswaterstaat, in op de dilemma’s die hij tegenkwam bij het uitvoeren van bi-projecten. Deze projecten duurden in de meeste gevallen te lang en leverden onvoldoende functionaliteit op, de meerwaarde voor de organisatie was beperkt. Kolenbrander kreeg groen licht om een proef te doen met de inzet van Scrum in 2011 en sindsdien heeft de organisatie het niet meer losgelaten. Terug naar de waterval-methode voor ontwikkeling van bi wil niemand meer bij Rijkswaterstaat. Scrum voor bi werkt, maar je moet het flexibel inzetten, niet alle onderdelen van Scrum zijn even goed inzetbaar, met name omdat de methode vooral bedoeld is voor software-ontwikkeling.

Kolenbrander gaf aan dat het allerbelangrijkste is, om te beginnen met Scrum. Begin klein, met beperkte functionaliteit en schaal op wanneer dat mogelijk is. De meerwaarde zit er vooral in, dat je snel aan de gebruikers de belangrijkste, gevraagde functionaliteit kunt bieden. Je verliest dan geen tijd meer, aan het compleet invullen van alle gebruikerswensen. In de meeste gevallen zijn die wensen, tegen de tijd dat ze worden ingevuld, toch al geen prioriteit meer. Wat leuk was, is dat de versnelling heeft gezorgd voor een hele nieuwe waardering voor bi in het ministerie. De data werd ineens informatie omdat het op tijd en bruikbaar was. Een opleving van de vraag was een gevolg, maar dit heeft niet tot problemen geleid door de inzet van de scrum methoden en technieken. De cyclische vraag bij bi en de cyclische aard van Scrum lijken elkaar goed aan te vullen.

De presentatie van Groenendaal, nam de deelnemers in een sneltreinvaart mee, van ponskaarten, mainframes, pc’s, naar internet en middleware begin 2000. Groenendaal liet zien, dat de krachten, die inmiddels op it worden uitgeoefend, enorm zijn. Hoe maak je de juiste keuzes, welke (bedrijfs-)informatie heb je nodig en hoe overleef je als organisatie, in een woud van toepassingen en techniek. Aan de hand van een aantal issues, schetste hij de noodzaak voor enterprise intelligence op dit moment. Die issues zijn:

  1. (Big) data – heeft veel potentieel, maar is ook een grote uitdaging, met in 2020 een verwachte datagroei van 35 zettabytes
  2. Klanten – maak ze boos en ze vertellen het aan miljoenen, binnen een paar seconden
  3. The ‘Always on’ society, of Internet of things – Predictive analytics en event processing kunnen helpen, deze toepassingen worden de komende jaren volwassen
  4. Beslissingen maken – beslissingen worden nog steeds vooral op basis van intuïtie gemaakt, in plaats van op feiten
  5. Data begrijpen – data visualisatie (of data story telling) wordt nog maar zeer beperkt (goed) toegepast

De noodzaak van enterprise intelligence is er absoluut, vooral als je bedenkt dat één stelling onwrikbaar is: 100 procent van de organisaties wil betrouwbare, toegankelijke, ‘actionable’ en goed beveiligde informatie. De uitdaging is om die, voor jouw organisatie relevante informatie, te kennen. De man of vrouw die je daarvoor nodig hebt, is een echte information goeroe… wie dat is? Groenendaal is er stellig in: een bibliothecaris!

Ik bedank medebestuurslid Dennis van Gelder voor het leveren van het meeste werk aan dit verslag.

Wil je de presentaties nog nalezen, dan kan dat hier.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    4 reacties op “Business intelligence wordt enterprise intelligence”

    1. Felix The Cat schreef:
      22 mei 2014 om 18:08

      Enterprise ICT.
      Its intelligence Jim, but not as we know it 😉

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      22 mei 2014 om 20:58

      @Tanja
      Dat Kolenbrander bij BI dacht functionaliteiten te krijgen doet vermoeden dat hij met scrum adoptie nu vooral een constante stroom aan rapport generatoren krijgt. Eigenlijk dus niet veel anders toen de jaren geleden geïntroduceerde Enterprise Service Bus ook tot allerlei van dit soort oplossing leidde. Opmerkelijk dus dat ‘All the gear, no idea’ nog steeds tot intuïtieve besluitvorming leidt en Groenendaal stelt dat er een bibliothecaris nodig is. Want data story telling klinkt toch een beetje alsof het beste management handboek nog steeds de Donald Duck is;-)

      Login om te reageren
    3. Felix The Cat schreef:
      23 mei 2014 om 03:41

      Die Business toch : Ok, we hebben nu BigData en alles aan elkaar gekoppeld, maar we snappen er nix van dus hoe moeten we nou beslissen enzo ?

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      23 mei 2014 om 06:15

      Scrum op de ‘quick and dirty’ manier? Wel zo makkelijk. Dat dan weer wel.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs