Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Onderzoek Dimension Data: kostbare contactcenterplaatsen vaak onderbenut

29 maart 2007 - 08:22ActueelGovernance & PrivacyDimension Data

Een agent-plaats in een contactcenter voor klantenservice kost bedrijven per maand ongeveer 3.500 euro. Dit blijkt uit het Global Contact Centre Benchmarking Report 2007 van Dimension Data. Het genoemde bedrag is inclusief personeelskosten, technologie en kosten voor faciliteiten en beheer. Vertaald naar het geschatte aantal van 6,5 miljoen contactcenterplaatsen wereldwijd, komt dit neer op een investering van 23 miljard euro. Dit onderstreept de noodzaak voor ondernemingen om hun contactcenter-resources efficiënt te benutten en de productiviteit te verhogen. Dimension Data betrok 403 contactcenters in 42 landen bij het onderzoek.

Cara Diemont, auteur van het rapport: "Voor directie en contactcentermanagers zit de uitdaging in het optimaliseren van de resultaten voor het bedrijf zelf èn voor de klanten. Bedrijven kunnen zich daarvoor het beste richten op een snelle afhandeling van gesprekken en op verdere automatisering."

Volgens het rapport is het percentage gesprekken dat tijdens het eerste contact wordt afgehandeld, in de afgelopen drie jaar gedaald van 82,1 procent in 2005 tot 80,7 procent in 2006, en 69,8 procent dit jaar. Bovendien blijken contactcenter-agents maar ongeveer 60 procent te besteden aan gesprekken met klanten, het beantwoorden van e-mails en het afhandelen van verzoeken. Maar liefst 40 procent van de investeringen in agent-plaatsen is dus niet direct te koppelen aan klantinteractie.

"Niet-afgehandelde gesprekken zorgen voor teleurgestelde klanten en kosten bedrijven geld", zegt Diemont. "Als ondernemingen zorgen voor een snelle afhandeling van gesprekken en agent-capaciteit beter benutten, is de effectiviteit van contactcenters aanzienlijk te verhogen."

Ondernemingen kunnen ook winst boeken door verdere automatisering, de aangewezen strategie voor contactcenters. Voor 54,9 procent van de contactcenters in het Dimension Data-rapport is de automatisering van processen of delen daarvan essentieel om technische en algemene verbeteringen te realiseren. Belangrijk hierbij is dat bedrijven zich realiseren dat de processen bepalend zijn voor het functioneren van contactcenters.

"Veel organisaties richten zich op procesautomatisering, maar vergeten dat het automatiseren van een gebrekkig gedefinieerd of uitgevoerd proces de situatie niet zal verbeteren", aldus Diemont.

Steeds meer bedrijven gaan over op zelfservice als onderdeel van hun automatiseringsstrategie. Momenteel gebruikt 13,5 procent van de contactcenters spraakherkenning en heeft een kwart implementatieplannen op dit gebied. Diemont: "De resultaten van zelfservice op basis van spraak zijn bovendien verbeterd. Het percentage volledig afgehandelde zelfservicegesprekken blijft over de gehele linie stijgen en is ten opzichte van vorig jaar met 19 procent gegroeid."

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    soevereiniteit
    Data & AI

    Europese soevereiniteitsambities botsen met realiteit

    informatiebeveiliging in de zorg
    Security & Awareness

    Informatiebeveiliging in de zorg: waarom het beter moet

    Governance & Privacy

    It-benchmark-expert Metri Consulting staat weer op eigen benen 

    Inkoop, procurement
    Governance & Privacy

    KPN-inkoopschandaal blootgelegd

    no privacy
    Governance & Privacy

    Strengere privacy-wetgeving jaagt juist privacy-bedrijven weg

    Governance & Privacy

    Bits of Freedom dwingt Facebook op de knieën

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs