Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Adobe geeft Apple repliek

26 oktober 2010 - 20:463 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentAdobeApple

Op zijn gebruikersconferentie AdobeMax heeft Adobe het niet nagelaten om een paar kleinere en grotere tikken te geven naar Apple. Dit meldt het Belgische Datanews.

Van een vete met Apple mogen we niet echt spreken – daarvoor hebben de bedrijven elkaar te hard nodig – maar Adobe zit duidelijk verveeld met de negatieve commentaar die Apple-ceo Steve Jobs uit over de Flash-technologie van Adobe. "De markt breekt open", zegt Adobe-ceo Shantanu Narayen daarover. "Wij hebben open technologie voor elke app, elk platform. Waar we in elk geval op hameren is dat de moeilijkheden met Apple géén technologiekwestie zijn." Dat Apple Flash niet voorinstalleert op Mac stoort Adobe echter niet. "De meeste mensen komen Flash gewoon op onze site downloaden, dus daar zien we geen probleem."

Tijdens de keynote van cto Kevin Lynch werd er wel wat lacherig gedaan over de Apple-kwestie. "Als dat nu echt zou willen, kan je ook voor iOS ontwikkelen", grinnikte Lynch op een bepaald moment in de presentatie. Toen de cto van het overgenomen Day-software op het podium stond en hij de emulator van zijn cms-pakket demonstreerde, passeerde hij snel langs het scherm voor de iPhone met de woorden "laten we overschakelen naar een meer vriendschappelijk platform".

De echte onderhuidse prikken richting Apple kwamen van 2 Adobe-partners, RIM (Blackberry) en Motorola. RIM heeft voor zijn allereerste tablet, de Blackberry Playbook, intensief samengewerkt met Adobe. BlackBerry Tablet OS integreert AIR en biedt erg doorgedreven Flash-ondersteuning. Daarnaast werd heel sterk de nadruk gelegd op de (overigens erg gelikte) multitasking die de Playbook in huis heeft. De goede verstaander ziet het: de focus lag op dat wat de Apple iPad nog niet kan.

Motorola kwam er vervolgens op hameren dat het nieuwe Android-toestel Droid2 evenzeer Flash-ondersteunt. Waarop Christy Wyatt van Motorola heel scherp stelde dat "al wie geen Flash biedt op een mobiel toestel, je niet het volledige internet biedt". Applaus bij de ontwikkelaars in de zaal, die vervolgens compleet uit hun dak gingen toen ze hoorden dat elke aanwezige op AdobeMax een gratis Droid2 mocht gaan afhalen.

Toch mag de conclusie zijn, zoals we al stelden, dat Adobe en Apple elkaar nodig hebben. Zo heeft Adobe met de zijn ‘Digital Publishing Suite’ een volledige rist tools op een rijtje gezet waarmee uitgevers een gedegen tablet-versie van hun magazine kunnen maken, met alle gewenste toeters en bellen. En die tabletmarkt is, daarover is iedereen het eens, op gang getrokken door de Apple iPad. Alle demo’s van tabletmagazines, van onder meer Wired, National Geografic en Martha Stewarts Living Magazine, gebeurden dan ook voor het leeuwendeel op een iPad. Slaan en zalven heet zulks…

 

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs