Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Dick Stegeman

Micromouse

15 oktober 2010 - 11:484 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurAdobeAppleDisneyFacebookGoogleMicrosoft
Dick Stegeman
Dick Stegeman

Tjonge, wat is er aan de hand met de eens zo trotse innovator, de it-gigant die iedereen jarenlang het nakijken gaf en het ene na het andere product succesvol op de markt bracht en zo de concurrentie wegdrukte? Microsoft, want daar heb ik het over, is die touch, waarmee zij alles wat ze aanraakte in goud veranderde, in de afgelopen jaren kwijtgeraakt. En nu lees ik dat Microsoft gesprekken voert om eventueel Adobe over te nemen om zo het gevecht op het mobiele platform nieuw leven in te blazen.

Gooit Microsoft met de aankoop van Adobe de handdoek in de ring voor wat betreft Silverlight? Deze tegenhanger van Adobe wordt nog steeds met veel inspanning de markt in gedrukt, maar heeft waarschijnlijk tot op heden niet dat gebracht wat Microsoft ervan verwacht had. Of gebruikt Microsoft deze aankoop om het negatieve sentiment rondom de weigering van Apple om flash te ondersteunen om zo aandacht en zieltjes te winnen? Anders kan ik de aankoop van Adobe niet verklaren. Het stoppen met Silverlight zou na het afblazen van de Kin-telefoon een debacle betekenen voor de mannen van Steve Balmer.

Microsoft kent natuurlijk met het Windows-platform op de pc nog een ongekende marktpositie. Ook in de kantooromgeving is Microsoft met de Office-suite de onbetwiste nummer één, alle pogingen van Google en OpenOffice ten spijt om zich daar binnen te wurmen. Maar zodra hij buiten de kantoorgrenzen komt, heeft Microsoft het erg lastig. In de mobiele wereld leiden zij al een tijdje een tanend bestaan en is alle hoop nu gevestigd op de Windows Phone 7-software. Er zullen voldoende volgelingen en bedrijven overgaan op dit besturingssysteem, maar ik twijfel of zij hiermee substantieel marktaandeel terug gaan winnen. Ook op de tabletmarkt speelt Microsoft voorlopig geen enkele rol van betekenis.

De laatste jaren lijkt het wel of Microsoft met de rug tegen de muur staan en verlamt van angst alleen nog maar aan het verdedigen van de marktpositie kunnen denken. Al tijden lopen ze achter de markt aan en komen alleen nog maar met imitaties van succesvolle producten van concurrenten. Producten waar ze dan ook nog niet zo lang geleden schamper over gedaan hadden en voorspelde dat er geen toekomst in zat. Ik kan mij geen succesvolle introductie van een innovatief product van Microsoft meer voor de geest halen van de laatste jaren. Of doe ik hiermee wellicht Sharepoint tekort?

In de strijd om de gunst van de consument loopt Microsoft ver achter de feiten aan. Wat te denken van bijvoorbeeld Microsoft Live Spaces, de implementatie van Microsoft op het gebied van social network. Het komt bij lange na niet in de buurt van marktleider Facebook en zal waarschijnlijk in het geweld wel sneuvelen. Of de zoekmachine Bing? Als concept niet echt vernieuwend en vooralsnog verre van een bedreiging voor Google. 

Het lijkt wel dat met de dictatuur van Steve Balmer de creativiteit uit de organisatie verdwenen is. Alle mooie woorden ten spijt kan Microsoft alleen maar toezien hoe al die nieuwe ontwikkelingen een hoge vlucht nemen. Ik raad ze aan om eens met de bedenkers van Mickey Mouse te praten. Die constateerde dat Walt Disney Studio's verouderd en vastgeroest was en een creatieve impuls nodig had. In antwoord daarop kochten zij een jong, creatief en succesvol bedrijf met de naam Pixar en die gaven ze de creatieve leiding in handen. Het gevolg is een ongekende stroom aan kaskrakers die van de lopende band af lijken te rollen.

Het toeval wil dat de toenmalige eigenaar en geestelijk vader achter het succes van Pixar ook actief is in een succesvol en innovatief it-bedrijf. Een bedrijf dat er in slaagt met vernieuwing bezig te zijn en bestaande technologieën zo te verpakken dat er geheel nieuwe ervaring ontstaat. Een bedrijf dat op de door haar gekozen gebieden de nieuwe standaard neerzet waar de concurrentie zich op gaat richten. Een bedrijf ook met een heldere visie en die dat ook in de praktijk weet te brengen. Dus Microsoft, waarom niet dat voorbeeld gevolgd? Richt je pijlen op dat bedrijf en geef de leiding en innovatie uit handen aan deze mensen. Ik denk dat dit een unieke kans is om een nieuwe stap in bestaande markten te maken en de hegemonie te versterken en uit te breiden. Leg je toekomst in de handen van de creatieve Steve.

Meer over

BesturingssystemenOfficeSharePoint

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    2 reacties op “Micromouse”

    1. Technicus schreef:
      19 oktober 2010 om 11:26

      Volgens sommigen was hun laatste innovatie basic voor de homecomputer. Anderen zeggen dat de visie van iedereen thuis aan de computer een innovatie was.

      Een ding dat de laatste tijd wel feit is, is dat hun reputatie na al die jaren echt op het laagste punt staat.

      Login om te reageren
    2. Patrick Bes schreef:
      20 oktober 2010 om 09:31

      Ik ben het met je eens dat Microsoft op de consumenten markt de laatste jaren nogal vreemde beslissingen heeft genomen, met als dieptepunt inderdaad de introductie van Kin-phone. Het lijkt of ze kosten wat kost een vinger in elke pap willen hebben. Een van de weinige “succes” verhalen is hier de Xbox360, maar zelfs dit heeft kapitalen gekost.

      Maar ik moet zeggen dat Microsoft op de software ontwikkelingsmarkt toch wel innoverend bezig is. Wat ze daar in de loop der jaren tegen het .NET platform hebben ontwikkeld is best indrukwekkend, o.a. ASP.NET, WPF, WCF, Sharepoint, WF,Silverlight en Azure. Op dit gebied hebben ze toch best een solide basis.

      Ik hoop i.e.g. niet dat een overname van Adobe het einde van silverlight zal betekenen. Ik kan me het ook haast niet voorstellen aangezien silverlight vanuit ontwikkeloogpunt superieur is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs