Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

En wat drinkt u?

06 maart 2007 - 11:20ActueelGovernance & PrivacyMarktSelect
Redactie Computable
Redactie Computable

In de zakelijke dienstverlening is de gemiddelde leeftijd van de marketingmanager 37 jaar. Het is een man die rijdt in een stationwagen, ’s ochtends drinkt hij koffie, ’s middags thee, beide zonder suiker. Hij is geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen op zijn vakgebied, met name op het gebied van online marketing. In de auto luistert hij naar Radio 538 of Slam FM.

Herkent u zich in dit profiel? Of voldoet de marketingmanager bij uw bedrijf aan deze kenmerken? Waarschijnlijk niet, dit gaat over mijn interesses. En ik ben natuurlijk niet de maatstaf voor alle marketingmanagers in Nederland. Gelukkig niet zelfs.

Toch worden beslissingen over het introduceren van nieuwe producten of het lanceren van een reclamecampagne nog veel te vaak gebaseerd op de eigen (beperkte) belevingswereld. Ik luister naar Radio 538, dus alle marketingmanagers luisteren daar naar. De wensen (eisen!) van de klant worden daarbij totaal uit het oog verloren. Het gevolg is dat veel campagnes de gewenste ontvanger niet bereiken, resultaten tegenvallen en geld wordt weggegooid.

Terwijl het zo eenvoudig is om het anders te doen. Vraag aan de klant wat zijn behoeftes zijn. Vraag wat hij of zij nu koopt en vooral ook waarom. U begrijpt het al: doe marktonderzoek! U zult versteld staan van de resultaten. Wist u bijvoorbeeld dat onder werktijd mannen veel meer warme chocolademelk drinken dan vrouwen? En dat meer dan 60 procent van de bedrijven geen onderzoek doet naar de behoeftes van zijn doelgroep?

Maar marktonderzoek kost veel tijd en duur is een veel gehoord argument. Onzin. Tegenwoordig zijn er handige online onderzoekstools die snel inzetbaar zijn tegen geringe kosten. Zorg er wel voor dat u het doel van het onderzoek altijd voor ogen houdt. Beperk het aantal vragen, dit zal de respons ten goede komen. Uit onderzoek is overigens gebleken dat bedrijven die onderzoek doen meer omzet behalen bij bestaande klanten. De reden is dat de klant het prettig vindt dat naar zijn mening wordt gevraagd. Dan zou ik misschien ook eens cappuccino krijgen in plaats van koffie.

Patrick Veling
Marketing Manager bij MarktSelect

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs