Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IT-teams vaak niet ingeschakeld bij computerproblemen

13 april 2005 - 09:00ActueelGovernance & PrivacyOntrack
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Uit een recent wereldwijd onderzoek van Ontrack Data Recovery blijkt dat slechts 13 procent van de werknemers contact opneemt met de IT-afdeling wanneer hun computer crasht.

De data recovery-expert legde een aantal vragen met betrekking tot dataverlies voor aan zijn wereldwijde klantenbestand en aan bezoekers van zijn website om uit te vinden hoe er in de verschillende landen wordt gereageerd op dataverlies. Het onderzoek toonde aan dat het wereldwijd gebruikelijk is om een probleem eerst zelf op proberen te lossen zonder het IT-team te waarschuwen. Hierdoor kan data voorgoed verloren gaan. 75 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze eerst zouden proberen een probleem zelf op te lossen met software of door hun computer te herstarten of af te koppelen.

De meest agressieve reacties op dataverlies werden gevonden in Engeland, waar 33 procent van de geïnterviewde werknemers tegen hun computer schreeuwt wanneer de computer crasht. In Nederland is dat 31 procent, terwijl 23 procent in paniek raakt of in huilen uitbarst. Amerikanen accepteren dataverlies wat gemakkelijker – 38 procent van de Amerikaanse computergebruikers zucht slechts diep wanneer hun computer storingen begint te vertonen.

‘Terwijl de resultaten grappige beelden van gebruikers die tegen hun gecrashte computer schreeuwen opwekken, is het een zorgwekkend gegeven dat in 90 procent van de gevallen de IT-afdeling niet de eerste is die wordt gebeld bij computerproblemen,’ aldus Adrian Palmer, managing director bij Ontrack Data Recovery. ‘Dataverlies moet worden behandeld als een noodgeval, want pogingen van onervaren computergebruikers om IT-problemen zelf op te lossen zal alleen maar meer schade toebrengen aan verloren bestanden, en kan er zelfs voor zorgen dat ze helemaal niet meer terug te halen zijn.’

‘Bij een lekkende waterleiding, bel je een noodloodgieter. Een ernstig computerprobleem verdient dezelfde aanpak – waarom zou je daarbij eerst zelf proberen het probleem op te lossen?’ vervolgt Palmer. ‘Recovery software kan je in veel gevallen van dataverlies helpen om enkele bestanden terug te halen. Toch zou de eerste stap altijd moeten zijn om een IT-specialist of een recovery-expert te raadplegen.’

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Anti-phishingtraining sorteert nauwelijks effect

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelSecurity & Awareness

    Phishingtrend: oplichters zetten correcte boekingsgegevens in

    AchtergrondGovernance & Privacy

    Dawnguard belooft volautomatische securitycloudarchitectuur

    OpinieData & AI

    Is Amerikaanse ai straks nog bruikbaar?

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs