Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Capgemini stopt met webportaal digitale pen

25 februari 2009 - 17:373 minuten leestijdActueelData & AIBeurtvaartadresCapgeminiDigitaal SchrijvenGetronicsInteraxi
Rik Sanders
Rik Sanders

Capgemini stopt eind dit jaar met het ondersteunen van het Digital Paper Portal. Dit webportaal bestaat uit een digitale pen-oplossing inclusief hostingdiensten. Klanten kunnen er hun papierstromen automatisch mee verwerken.

Het Digital Paper Portal was eigenlijk een activiteit van Getronics Pinkroccade, maar viel binnen de eenheid die vorig jaar door Capgemini is overgenomen. "Eigenlijk was voor de overname al de beslissing gevallen om met het portaal te stoppen", zegt servicemanager Remco Schotman van Capgemini. "De verkoopinvesteringen hadden zich niet terug verdiend en de verwachting was dat dit in de nabije toekomst ook niet zou gebeuren."

Schotman stelt dat Capgemini wel actief blijft in het aanbieden van mobiele diensten ("het ontsluiten van applicatieve oplossingen in het veld"). "Alleen geloven wij meer in het succes van pda's en tablet-pc's. Het probleem van de digitale pen is dat het concept uit teveel componenten bestaat, zoals de pen, speciale gerasterde formulieren, een mobiele telefoon, een portaal… Aan een pda of tablet is straks iedereen gewend. Bovendien kun je met zulke apparaten ook andere activiteiten doen, zoals bellen, e-mailen of internetten."

Een ander punt was dat Getronics Pinkroccade/Capgemini zich op grootzakelijke gebruikers richt, maar dat de doelgroep van de digitale pen uit kleinere bedrijven bestond. "Dat betekende voor ons veel orders binnenhalen om genoeg pennen te verkopen. Dat lukte niet. We hebben nog geprobeerd een bedrijfscase voor de verzekeringsbranche uit te werken, maar die sloeg ook niet aan."

Vrachtbrief

Een van de partners van het webportaal was stichting Beurtvaartadres, die in 2006 samen met Getronics Pinkroccade een digitale pen voor vrachtbrieven lanceerde. Via het webportaal werden de klanten gehost. De stichting, uitgever van transportbrieven, wilde van de pen af, omdat het sneeuwbaleffect ervan in de logistieke wereld uitbleef en het commercieel gezien beter af zou zijn bij een marktpartij. Het product (BTMS-EnRoute) is met klanten overgenomen door het Haagse bedrijf Interaxi, dat een platform voor digitale penoplossingen onderhoudt.

De meeste klanten van het Digital Paper Portal zijn naar Interaxi overgegaan, sommige zijn gestopt met het gebruik van de digitale pen en een aantal is overgestapt naar het bedrijf Digitaal Schrijven. "Met dat bedrijf werken wij samen", vertelt Schotman. Als een klant gecharmeerd is van een digitale pen-oplossing dan betrekken we Digitaal Schrijven erbij. Maar zelf leveren doen we niet meer."

Effectief verwerken

Getronics Pinkroccade maakte voor het ontwikkelen van de digitale pen-oplossingen gebruik van technologie van het Zweedse Anoto. In 2003 leverde dat het eerste commerciële product op. De basis van zo'n product is de software waarmee documenten tijdens het printen voorzien worden van een onzichtbaar grid. De bijbehorende digitale pen leest de tekst en zet deze om in data. Via een mobiele telefoon kan de opgeslagen informatie draadloos verzonden worden naar een beveiligd webportaal of direct naar uw eigen applicatie.

Met de digitale penoplossingen kunnen organisaties met behoud van de gebruikelijke werkwijze formulieren sneller te verwerken. Dit voorkomt fouten, bespaart kosten en verhoogt de dienstverlening naar de opdrachtgever, is de gedachte erachter.

Meer over

ConsultingECMPrinting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Digitale pen Beurtvaartadres naar Interaxi

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    ‘Deze crisis is minder groot dan in 2003’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Capgemini vervangt vertrekkend personeel niet

    Eén reactie op “Capgemini stopt met webportaal digitale pen”

    1. Redacties Docufacts.nl schreef:
      26 februari 2009 om 13:07

      We leven inmiddels in een tijd van Youtube en Slideshare. De eenvoud van het gaan kunnen gaan gebruiken applicaties is essentieel.
      Een informatielogistiek proces moeten aanpassen is te complex en leidt zelden tot snelle acceptatie en groei. Helamaal als er ook sprake is van cultuurverandering en afdelingoverstijgende beslissingen genomen moeten worden.

      Ander voorbeelden van trage (of non) acceptatie van informatielogistiek zijn bijvoorbeeld Privver (nu digitale brievenbus), electronisch factureren en transpromo. De echte doorbraak moet nog komen en is het technology push.

      Voorwaarden:
      * Simpel concept
      * Niet afhankelijk van stappen voorin of achterin de informatielogistieke keten
      * Schaalbaar
      * In te passen in bestaande structuur
      * Niet afhankelijk van veel afdelingen
      * …

      Daarom werkt iDeal, SMS en online fotoboeken maken wel…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs