Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Geen service, geen klachten

Peter van Eijk
21 maart 2008 - 13:54OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Om klachten over service te voorkomen geven we geen service meer, was een grapje van lang geleden. Zover wil de it-wereld niet gaan, maar het begrip service wordt af en toe wel heel creatief gebruikt. Hoe zit dat bijvoorbeeld in SOA: service oriented architecture?

Tegenwoordig horen we veel over SOA: service oriented architecture. Wat is dat nu helemaal? Een SOA is een architectuur die is opgebouwd uit services. Wat is een service ook al weer? Services geven antwoord op vragen van afnemers. Een webserver levert op die manier een service. Ook je helpdesk levert een service. Hoop je. En wat is een systeemarchitectuur eigenlijk? Dat is toch ook een verzameling van bouwstenen die met elkaar vragen en antwoorden uitwisselen. Maar wacht even? Is dan niet elke architectuur een ‘service-oriented' architectuur? Zijn er ook zinvolle architecturen die niet service gericht zijn? Maar waarom noemen we een SOA dan een SOA?

Ik vind dat woorden die niets aan de betekenis toevoegen beter weggelaten kunnen worden. Zo is iedere agenda bedoeld om succes te hebben. Wat heeft het dan voor zin om agenda's te verkopen die speciaal ‘succes' agenda's zijn? Kun je soms ook ‘mislukking' agenda's kopen? Nee toch?

Enfin, we weten ook wel wat SOA in het Nederlands echt betekent en hoe je ze kan krijgen, maar de grappen daarover zijn meer iets voor Jacob Spoelstra.

Nog zoiets: application service providers (ASP). In gewoon Nederlands noemen we dat leveranciers van applicatiediensten. Zijn er dan applicaties die geen diensten verlenen? Als je het zo zegt snapt iedereen meteen dat het eigenlijk nergens over gaat. Hetzelfde geldt voor de nieuwe aanduiding, SaaS (software as a service). Is er soms nuttige software die geen service levert? Ik merk dat dit besef begint door te dringen, maar ik ben bang dat een nieuwe naam even nietszeggend zal zijn.

Blijkbaar werkt het als volgt: om klachten over een service te voorkomen, geven we de service een andere naam. Gelukkig weet u wel beter.

Meer over

ArchitectuurDienstenHelpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    2 reacties op “De kijk van Van Eijk: Geen service, geen klachten”

    1. Aukyboy schreef:
      25 maart 2008 om 11:39

      Hetzelfde verhaal voor reorganisaties: alle afdelingen krijgen een nieuwe naam waar minimaal de woorden Service(s) en Management in zitten. Als je wilt weten waar een afdeling voor is, haal je die twee woorden eraf en dan hoop je dat de overgebleven woorden zoals Application Development o.i.d. wel iets zeggen over de inhoud.

      Login om te reageren
    2. robert smit schreef:
      25 maart 2008 om 14:45

      Als we architectuur als containerbegrip hanteren waarbinnen verschillende bouwstijlen voorkomen, dan denk ik dat een servicegerichte bouwstijl wel degelijk iets toevoegt ten opzichte van de tot nu toe gebezigde bouwstijlen. Deze zijn met name technisch georienteerd. Eigenlijk zou een “business oriented architecture” een betere naam zijn. Wat het laatste betreft ben ik het wel met u eens : “ik weet wel beter” 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs