Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ict’er redelijk tevreden met zijn baan

25 september 2006 - 15:12ActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

De Nederlandse ict'er heeft weinig te klagen over zijn baan. Vooral de ict'er die werkt op detacheringsbasis of als zelfstandige is tevreden.

Steeds meer ict’ers zijn tevreden met hun baan. Van hen geeft 15 procent zijn baan het rapportcijfer 9 tot 10. In 2005 was dit nog 10,5 procent. Dit blijkt uit cijfers van staffingbureau iSense. Het bureau vroeg 150 Nederlandse ict’ers hoe gelukkig zij zijn met hun huidige baan. Het blijkt dat een ict’er die werkt op detacheringsbasis of een eigen zaak heeft gelukkiger is dan een ict’er in loondienst. “Dat komt onder andere omdat de afwisseling hoger is. Van de ict’ers werkt 40 procent op hbo-niveau en zij vinden afwisseling belangrijk”, zegt manager en oprichter van iSense Vikram Kapoor.

Bovendien ligt het salaris van een gedetacheerde wat hoger en rijdt deze ook vaak in een lease-auto. “Onze ervaring is dat als een gedetacheerde weer bij een vaste werkgever in loondienst gaat werken, hij dan vaak een stap terug moet doen”. Uit het onderzoek blijkt dat van de ict'ers in dienst van een detacheringsbureau 90 procent tevreden is met het salaris, van de ict’ers in vaste dienst bij een bedrijf is dit 65 procent.

“Het is belangrijk dat de ict’er het gevoel krijg conform zijn marktwaarde betaalt te krijgen”. Van de ondervraagden is 71 procent tevreden met het salaris. Slechts 14 procent is niet tevreden. “Het afgelopen jaar zijn de salarissen van ict’ers ook erg snel gestegen. Een starter verdiende nog niet zo lang geleden nog 1500 euro. Nu ligt het startsalaris al op 2000 euro”. Toch zijn niet het salaris maar de werkzaamheden het belangrijkste in een baan. Collega’s zijn voor veel ict'ers nog belangrijker dan het salaris.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 41 procent van de ict’ers een taalbarrière ervaart tussen ict’er en niet-ict’er. Opvallend is dat ruim 70 procent van de ict’ers boven de 50 jaar dit ervaart. Daarna volgt de groep tussen de 21 tot 30 jaar. Hiervan ondervindt 46 procent last van een taalbarrière De ict’ers tussen de 41 tot 50 jaar hebben de minste last van een taalbarrière tussen ict’er en niet-ict’er.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Kapper houdt meer van zijn baan dan ict’er

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Ict’ers ontevreden over promotiekansen

    Eén reactie op “Ict’er redelijk tevreden met zijn baan”

    1. Bas schreef:
      27 september 2006 om 19:16

      Spijtig dat computable zo prominent (of eigenlijk uberhaupt) aandacht besteed aan een kwalitatief toch zeer twijfelachtig onderzoek. 150 respondenten geeft al meteen de vraag: is het mogelijk een goede verdeling te maken naar functies, functie niveaus en type werkgevers? En als je dan kijkt naar ‘nog niet zo lang geleden lag het startsalaris op 1.500 euro) weet computable (als ze hun archieven doorlopen) al meteen dat het onderzoek veel onzin uitkraamt. Spijtig.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs