Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

T-Mobile: ‘Wifi niet de verwachte money maker’

08 november 2007 - 09:40ActueelCloud & InfrastructuurT-Mobile

De bijna 800 wifi-hotspots van T-Mobile Nederland blijken niet de geldkoe te zijn waar het bedrijf op had gerekend. Met mobiel internet via de mobiele telefoon daarentegen is het bedrijf de koploper binnen het T-Mobile-concern.

Dat zei marketingdirecteur Pim van der Feltz gisterenavond tijdens een bijeenkomst naar aanleiding van het tweejarig bestaan van het Web 'n Walk-abonnement, flat fee mobiel internet. "Hoewel ik het zelf ook anders had verwacht, blijkt wifi niet de verwachte super money maker. Maar we zien het gebruik nog steeds groeien."

7.000 nieuwe internetklanten per maand

Met het instapabonnement Web 'n Walk, echter, zet het bedrijf maandelijks meer dan een miljoen euro om. Ongeveer 120.000 Nederlandse klanten van T-Mobile hebben een abonnement waarbij ze voor 9,50 euro per maand onbeperkt kunnen mailen, surfen en chatten.

Afgelopen kwartaal namen gemiddeld 7.000 klanten per maand een abonnement op Web 'n Walk. T-Mobile heeft vier mobiel internet-abonnementen. Die zijn duurder in prijs naarmate de verbindingssnelheid oploopt. Het duurste abonnement, wat een downloadsnelheid geeft van 1,8 megabit per seconde, kost 70 euro per maand.

Premium-abonnementen overwogen

Het model waarbij de downloadsnelheid de flat fee-prijs bepaalt, is volgens Van der Feltz het model van de toekomst. Hij verwacht in de toekomst ook abonnementen te zullen verkopen met gegarandeerde service levels. Immers, wanneer meer consumenten gebruik  maken van een beperkte hoeveelheid Umts-masten daalt de kwaliteit van de verbinding. Met een soort voorkeursabonnement wil T-Mobile een minimale kwaliteit van de verbinding garanderen, voor de veeleisende gebruikers.

Het blijken vooral de kopers van smart phones te zijn die een flat fee-abonnement nemen. Negentig procent van de kopers van dit soort geavanceerde mobieltjes neemt behalve een spraak- ook een data-abonnement.

"Als je terugkijkt naar het verleden dan verloopt de adoptie van mobiel internet sneller dan die van bijvoorbeeld WAP en sms."

35 megabyte per klant

Uit de kwartaalcijfers die Deutsche Telekom in augustus presenteerde bleek, dat 3 procent van de concernomzet afkomstig was uit mobiele internetactiviteiten. Bij Vodafone ligt dat percentage internationaal op circa 5 procent.

Per dag verstoken de internetklanten van T-Mobile gemiddeld 300 gigabyte aan verkeer. Twee jaar geleden was dat nog 1,5 gigabyte. Gemiddeld consumeert een T-Mobile-klant per maand 35 megabyte aan data.

Van der Feltz verwacht dat mobiel internet via Umts/Hspa in de komende jaren intensiever gebruikt zal worden naarmate meer laptops over ingebouwde Umts-antennes beschikken.

Meer over

ArchitectuurDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs