Online bestedingen zijn ondanks de crisis nog steeds aan het stijgen. In 2007 bedroegen ze 4 miljard terwijl afgelopen jaar zelfs de 5 miljard werd bereikt. Vooral ondernemende bedrijven, die transparantie koppelen aan slimme samenwerkingsverbanden en de online weg bewandelen, zullen volgens trendwatcher Krijn Schuurman het slimst inhaken op de financiële crisis in 2009.
Sqills, de snelst groeiende online solution provider van de Deloitte Technology Fast 50, biedt haar e-commerce klanten daarom vanaf heden een unieke, resultaatgerichte oplossing, de Shared Risk Solution (SRS), waarmee zij samen, zonder veel risico en doelgericht hun rendement kunnen optimaliseren via online innovatie.
Het online kanaal en de financiële crisis
Het online kanaal is sterk in beweging. Dankzij de financiële crisis is er voor grote risico’s, lange terugverdienperiodes en al te innovatieve ideeën geen ruimte meer. Dit brengt een bedreiging mee voor vooral de gevestigde orde, terwijl nieuwe spelers op de markt hier juist hun voordeel mee kunnen doen. Krijn Schuurman, trendwatcher op het gebied van nieuwe media, voorziet wel degelijk groei voor het online kanaal: "Het online kanaal is absoluut de weg om te volgen, zeker in deze toch zware tijden, en in welke van haar vele verschijningsvormen dan ook. Innoverende bedrijven die kansen zien en grijpen, zullen zich door het outsourcen van bepaalde diensten en het slim gebruik maken van bestaande producten zeker kunnen profileren op de online markt."
Variabele vergoedingen van Sqills
Sqills is met haar financiële constructies een opmerkelijke speler op online gebied. Zij hanteert een aantal verschillende financiële regelingen die maken dat e-commerce bedrijven minimaal risico lopen. Benodigde leningen om te innoveren zijn door de crisis moeilijk te verkrijgen en daarom is een hulpvaardige e-commerce specialist, die het risico samen durft aan te gaan, een zeer interessante optie. Sqills introduceert daarom dit jaar onder andere een unieke, Shared Risk Solution (SRS) waarbij hoge investeringen achterwege blijven, maar na het inzetten van het product er een cost per sale wordt afgesproken; dus per transactie, lead of resultaat.
Alexander Mul, medeoprichter van Sqills, over de kansen in het online kanaal: "Met SRS worden online initiatieven in 2009 financieel haalbaar. Alleen al in Nederland vinden tegenwoordig 6 miljoen mensen hun weg steeds vaker online en daar kunnen grote slagen worden gewonnen. Wij hebben een dusdanig vertrouwen in de toekomst van online en in onze Sqills, dat wij zelfs vergaande samenwerkingsvormen zoals joint ventures durven aan te gaan. Hierbij worden zowel winst als verlies gedeeld door ons en onze klant."
Ieder financieel model is bespreekbaar voor Sqills. Gangbare modellen zijn ook bijvoorbeeld betalen voor een licentie, betalen per uur of een ‘fixed price’ afspraak.