Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hoe zorg je voor een succesvolle transformatie?

15 november 2021 - 10:254 minuten leestijdAdvertorialData & AINTT
Redactie Computable
Redactie Computable

De digitale transformatie van veel bedrijven is in het afgelopen anderhalf jaar in een sneltreinvaart gegaan. De coronacrisis was een wake-up call. Waar veel bedrijven dachten dat het nog jaren zou duren voordat de digitale transformatie om de hoek kwam kijken, sloeg de crisis in als een bom. Veel bedrijven gingen gehaast te werk, maar waar hoe zorg je ervoor dat deze transformatie ook succesvol is op de lange termijn?

Vier belangrijke pijlers

Een succesvolle digitale transformatie bestaat uit vier pijlers:

  • Een totale transformatie: Digitale transformatie omvat meer dan slechts de technologie. Het heeft invloed op de hele organisatie, en dus is het noodzakelijk om op alle gebieden vooruitgang te boeken om de voordelen van digitale transformatie te benutten. Een totale transformatie bestaat uit een harde transformatie, met zaken als als processen, bestuur en maatregelen, en een zachte transformatie, bestaande uit vaardigheden, cultuur, competenties, enzovoorts.
  • De digitale medewerker: Digitalisatie betekent dat medewerkers bepaalde vaardigheden moeten ontwikkelen:
    • Verbonden zijn en verbinden (cloud)
    • Dataproducent en -gebruiker (big data)
    • Assisted en Augmented (AI)
  • Belangrijke succesfactoren (de vier c’s):
    • Content – de beschikbaarheid van transformatiecontent
    • Competences – vaardigheden voor degenen die de transformatie implementeren, voornamelijk managers
    • Confidence – vertrouwen in de teams
    • Continuity – continuïteit en consistentie in alle factoren
  • Employee Transformation Experience: Als je je medewerkers centraal zet in het transformatieproces, zorgt dit voor positievere resultaten, vooral op de lange termijn. Zorg er dus voor dat de transformatie vanuit hun oogpunt, samen met hen, doorgevoerd wordt.

Van creatie tot implementatie

Maar hoe kun je deze vier pijlers nastreven? Door het volgen van de volgende drie fasen wordt de transformatie van creatie tot implementatie gestructureerd, waarbij alle actoren van de organisatie betrokken zijn. Gedurende deze fasen is het ook belangrijk dat de ervaring van de transformatie continu aangepast wordt.

Fase 1: Definitie van het transformatieproject waarin alle dimensies zijn geïntegreerd

  • Definieer de belangrijkste doelstellingen van de transformatie, de richtlijnen en de toegewezen middelen.
  • Breng in kaart welke afdelingen, en dus welke medewerkers, het meest geraakt worden door de transformatie.
  • Identificeer de belangrijkste technische mijlpalen in de transformatie.

Fase 2: Co-ontwerp de transformatie-ervaring vanuit “de stem van de medewerker”

  • Definieer het Employee Experience Framework: doelstellingen, uitgangspunten en middelen.
  • Integreer “de stem van de medewerker” door het definiëren van de Target Employee Experience en het verbeteren hiervan.

Fase 3: Transformatie en verankering door een agile inzet van de Employee Experience in het hele bedrijf

  • De transformatie wordt geleid door de Employee Experience. De managers van de verschillende afdelingen die hier verantwoordelijk voor zijn evolueren elk op hun eigen tempo in agile modus.
  • Medewerkers en hun managers staan centraal en ervaren de diverse sleutelmomenten via de volgende succesfactoren:
    • Content: Ze worden voortdurend geïnformeerd over de inhoud en de voortgang van de transformatie en ze delen hun verwachtingen, niveau van begrip, vragen, enzovoorts.
    • Competences: Ze zijn bereid om zowel collectief als individueel hun transformatie uit te voeren en zich de nodige vaardigheden eigen te maken, dit geldt met name voor de managers.
    • Confidence: Ze definiëren het transformatieproject voor hun afdeling, binnen de kaders, en voeren dit uit met behulp van de aanwezige middelen.

Hulp nodig bij een succesvolle digitale transformatie?

NTT DATA helpt je graag om bovenstaande punten te implementeren in jouw organisatie. Met behulp van TŌGŌ hebben medewerkers één toegangspunt tot hun digitale werkplek. Hierdoor wordt toegang vereenvoudigd. knowler zorgt voor kennisbeheer en de integratie van bedrijfsprocessen. Door middel van een plan voor de korte en de lange termijn gaan we er samen voor zorgen dat jullie digitale transformatie ook toekomstbestendig is.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    5 technologietrends in digitale transformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs