Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Brexit

Handelschaos na Brexit verdwijnt niet vanzelf

21 september 2021 - 13:253 minuten leestijdOpinieFinanciële dienstverlening
Davind Dhingra
Davind Dhingra

Hoewel de Brexit-deal opluchting voor het internationale bedrijfsleven bracht, gingen de eerste paar maanden van de post-Brexit-handel verre van een (Brits) leien dakje. Van de ene op de andere dag werden consumenten de dupe van de veranderingen: extra kosten, lege schappen of toegangsrestricties voor bepaalde winkels kwamen als een verrassing voor veel klanten. Dit alles werd veroorzaakt door de aangepaste handel tussen het VK en de EU.

Organisaties die zich kunnen schikken in het nieuwe handelslandschap blijven, ondanks de regelgeving, klanten zonder verstoringen bedienen. Maar waar worden consumenten zo kort na de Brexit precies mee geconfronteerd? Hoe kunnen zij deze obstakels tegengaan, en kunnen bepaalde technologische ontwikkelingen hier een rol in spelen? In deze blog leg ik uit waarom deze problemen zich voordoen en hoe bedrijven kunnen zorgen voor de beste kwaliteit van dienstverlening in het post-Brexit-handelslandschap.

Klanten betalen hoge bezorgkosten

In de huidige economie zijn Nederlandse winkeliers gewend aan snelle en gemakkelijke bezorging tegen de laagst mogelijke kosten. Sinds 1 januari 2021 gelden er echter andere regels. Eerder dit jaar waarschuwde de douane al voor extra kosten bij het kopen in Britse webshops. In Nederland betalen consumenten namelijk btw over aankopen die 22 euro of meer kosten in webshops uit het VK en invoerrechten voor producten met een waarde van 150 euro of hoger.

Bedrijven weigeren over de grens te verzenden

Door de toegenomen complexiteit van het handelslandschap na de Brexit, hebben bedrijven aan beide zijden van de grens zich teruggetrokken uit de internationale handel. Het Nederlandse bedrijf Dutch Bike Bits verzendt bijvoorbeeld naar alle landen – behalve naar het VK na de Brexit. Ondanks de sterke geschiedenis van e-commerce in het VK, merken veel mkb-bedrijven in het VK dat ze niet langer handel kunnen drijven met de EU, waardoor ze de interactie mislopen met klanten die wel betrokken waren vóór 1 januari.

Impact van aangestuurde technologieën

Voor alle soorten bedrijven vereist de plotselinge toename van uitbestede diensten (veroorzaakt door de Brexit), die hoge kosten met zich meebrengen, ofwel geautomatiseerde oplossingen om de enorme hoeveelheid gegevens te beheren. De laatste optie biedt een uitstekend rendement op de investering. Want aangestuurde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml) vullen en dienen formulieren in, gebruikmakend van embedded douane-ervaring. Deze investering bespaart organisaties veel tijd waardoor uiteindelijk de kosten voor deze technologische implementaties worden gerechtvaardigd.

Organisaties zitten in de knoei

Consumenten betalen door de Brexit hogere prijzen voor verzending, wachten langer op aankopen en terugbetalingen of kunnen simpelweg geen producten aanschaffen. Britse en Europese bedrijven banen zich ondertussen dapper een weg door de douaneverwarring.

Er staan ook andere kosten op de eindafrekening. Naast deze obstakels, komen consumenten ook nog andere problemen tegen: consumenten die gewend zijn aan een soepel retourproces ontvangen plots een slechte service. Ze krijgen vaak te maken met vertragingen, onverwacht papierwerk of extra kosten. De reden hierachter is dat retourzendingen duurder zijn dan ooit voor bedrijven die de invoerrechten en btw niet kunnen declareren. Ondertussen worstelen deze merken dan weer om de juiste service te bieden die hun klanten nodig hebben.

Er is hoop voor organisaties die hulp zoeken

Van geen enkel bedrijf kan worden verwacht dat het de post-Brexit-complexiteit begrijpt zonder de hulp van specialisten. Hoewel het advies er is, kan het inhuren van douane-experts, het toepassen van technologieën zoals ai en ml of het raadplegen van online bronnen het verschil maken dat nodig is om te blijven concurreren in het alsmaar bewegende handelslandschap.

(Auteur Davind Dhingra is director solution consulting bij BluJay Solutions.)

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Awards NieuwsGovernance & Privacy

    Portbase scoort met Brexit-hulp logistieke keten

    OpinieData & AI

    Schrems II, Brexit en de juridische limbo van data

    AchtergrondLogistiek

    Portbase: spil in logistieke puzzel Brexit

    AchtergrondLogistiek

    Software vangt explosie aangiften na Brexit-deal op

    ActueelData & AI

    Brexit-deal onduidelijk over gegevensbescherming

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Brexit leidt tot gevolgen voor disaster recovery

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs