Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ABN Amro verdiende 900 miljoen aan WOL’

10 april 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Onder meer door het verstrekken van misleidende informatie heeft ABN Amro 900 miljoen gulden verdiend aan de beursgang van World Online.

Dat stelt het advocatenduo Gerard Spong en Oscar Hammerstein in de zogeheten conclusie van repliek die ze inleverden bij de rechtbank als antwoord op een stuk dat de bank vorige maand inleverde.
De twee topadvocaten proberen uit naam van een groep beleggers een schadevergoeding te krijgen voor het verlies dat die hebben geleden door de aankoop van hun aandelen WOL. De 900 miljoen zou de bank volgens het duo alleen ontvangen als de aandelenemissie vorig jaar maart zou slagen. Daarom heeft ABN Amro er alles aan gedaan om de beursgang goed te laten verlopen. Zelfs het verzwijgen of versluieren van belangrijke informatie werd niet geschuwd, aldus de advocaten.
World Online werd voor 43 euro in de markt gezet, maar de duikeling zette al vrijwel direct in. Eind vorig jaar werd de internetprovider overgenomen door het Italiaanse Tiscali, dat uiteindelijk ongeveer 15 euro per aandeel betaalde.
Volgens de advocaten zijn de beleggers voor de beursgang niet goed voorgelicht. In het dikke Engelstalige prospectus werd niet helder omschreven dat WOL-oprichtster Nina Brink vlak voor de beursgang een deel van haar aandelen had verkocht voor 6 dollar plus een optie op een deel van de winst als de kopers – onder meer de Amerikaanse investeringsmaatschappij Baystar – de aandelen weer met winst zouden verkopen. Was dat wel duidelijk gezegd, dan hadden beleggers nooit zo massaal ingeschreven, redeneren Spong en Hammerstein, en dat was de reden waarom die transactie zo versluierd werd vermeld.
De bank zelf ontkent dat er 900 miljoen aan de emissie is verdiend, maar gaat het om ruim eenderde daarvan, dat bovendien moest worden gedeeld met andere emissiebanken, waarvan het Amerikaanse Goldman Sachs de belangrijkste was.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs