Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Cultuuromslag Douwe Egberts met crm-software

23 augustus 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

Invoering van een crm-systeem betekent een cultuuromslag. Het werk van accountmanagers wordt namelijk zichtbaarder. Bij Douwe Egberts is dit goed verlopen.

Mink Taal, projectmanager bij Douwe Egberts Coffee Systems is verantwoordelijk voor de implementatie van het customer relationship management-systeem dat onlangs in gebruik is genomen.
"Registratie van klantencontacten bij de bron is één van de belangrijkste pluspunten van ons nieuwe pakket", zegt hij. Het bedrijf houdt sinds oktober 1999 de meest uitlopende gegevens van klanten bij in het systeem, waaronder informatie over lopende contracten voor koffieautomaten.
"Een belangrijke wijziging is de decentrale invoer van adresgegevens door onze 120 accountmanagers. Hiervoor werd adresinformatie op een formulier afgedrukt en vervolgens nog een keer in het centrale adressensysteem ingevoerd. Sinds juni wordt het adressenbestand door de accountmanagers zelf ververst. Achteraf voert de verkoop binnendienst nog een aantal controles uit om de kwaliteit van het bestand in de gaten te houden."
"Volgende stap in de implementatie is de registratie van orders door de accountmanagers en het terugsluizen van omzet, verkoop- en debiteurengegevens vanuit het erp-systeem naar Infinium-crm. Hiermee krijgt de accountmanager een compleet beeld van de klant. Voorheen was veel informatie alleen beschikbaar in System 21, ons erp-systeem. Nu zijn de accountmanagers beter geïnformeerd."
Taal ziet sinds de implementatie de binnen- en buitendienst efficiënter samenwerken. De binnendienst hoeft niet overal achteraan te bellen om over de juiste informatie te beschikken. Ook verdient deze investering zichzelf terug doordat klantencontacten sneller over te nemen zijn en nieuwe accountmanagers over betere informatie beschikken.
"Na rijp beraad hebben wij besloten om de in eigen huis ontwikkelde crm-applicatie niet uit te breiden, maar die van Infinium te gebruiken", aldus Taal. "We hebben voor Infinium gekozen omdat het bedrijf in onze ogen de beste applicatie voor ons platform, de AS/400 van IBM, bood. We kenden de softwareleverancier van het product Market Maker."
Accountmanagers gebruiken voor het raadplegen en aanpassen van hun accountinformatie nu een laptop waarmee ze op afstand toegang krijgen tot het crm-systeem. Bij het aanmelden synchroniseert het crm-systeem de lokaal opgeslagen informatie met de op het bedrijfsnetwerk opgeslagen database. Om de AS/400-toepassing ook geschikt te maken voor de PC gebruikt Infinium de AS/400-gebruikersinterface van Seagull. Voor de laptop heeft het bedrijf zelf een toepassing ontwikkeld in Visual Objects.
 
Infinium is bezig een Internet-versie van zijn applicatie te schrijven, zodat het klantenbeheersysteem in een browser is uit te voeren. Eind dit jaar verwacht het Infinium klaar te zijn, aldus Peter van Langeveld, vice-president sales Emea (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bij het bedrijf. Ook komt er client-software voor draadloze apparaten. Voor wap-telefoons gebruikt de onderneming de WAP 1.1 specificaties (Wireless application protocol) en voor pda’s (personal digital assistant) benut het standaard dialup tcp/ip-communicatie.
 
Douwe Egberts Coffee Systems is vooral te spreken over de snelheid van acceptatie bij de verkopers. In de praktijk betekende dit een cultuuromslag. "Wij controleren hoe vaak medewerkers zichzelf aanmelden op het bedrijfsnetwerk en dat gaat goed", aldus Taal. "Wij hebben er veel energie in gestoken om de medewerkers verkoop bekend te maken met de PC en de PC-versie van het AS/400-systeem. Het stemt ons dan ook vrolijk om te zien dat de implementatie geen merkbaar negatief effect heeft gehad op de klantencontacten."
Of de implementatie ook meer contracten voor koffieautomaten oplevert, gaat het bedrijf binnenkort onderzoeken door de klanttevredenheid te onderzoeken en te kijken naar het aantal afgesloten contracten bij potentiële klanten. In oktober hoopt het bedrijf deze informatie in kaart te hebben gebracht.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs