Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ICT-branche weert onderzoek computeragressie

08 augustus 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Grote Nederlandse ict-bedrijven schrikken ervoor terug deel te nemen aan het vervolgonderzoek naar computeragressie van de vakbond FNV.

Dit meldt bestuurder ict Saskia Lieon. Ze zoekt al enige tijd naar ict-bedrijven waarmee het onderzoek kan worden uitgevoerd. "De ict-bedrijven hebben koudwatervrees." De FNV schat na een eerste inventarisatie in januari dat Nederlandse bedrijven per week miljoenen guldens schade lijden door storingen en fouten in ict-toepassingen. Een werknemer raakt per week ongeveer een uur kwijt aan computerstoringen. Stressreacties en agressie richting apparatuur en collega’s zijn het gevolg.
Voor het vervolgonderzoek zoekt Lieon drie ict-bedrijven om vierduizend reguliere computergebruikers te enquêteren. De bond wil omvang en ernst van computeragressie in kaart brengen. Ict-bedrijven zijn volgens Lieon huiverig om aan het onderzoek mee te werken.
De vakbond wil een antwoord hebben op vragen als wat de meest voorkomende oorzaken zijn van de storingen en welke gebruikers de grootste problemen hebben. Ze hoopt zo een goede inschatting te kunnen maken van de kosten die gemoeid zijn met computerstoringen en de agressie die dit uitlokt. Daarvoor wil de bond weten hoeveel tijd verzuimd wordt, wat de storingen kosten en hoeveel tijd nodig is om ze te verhelpen. Vervolgens wil de vakbond ook oplossingen uitwerken. Suggesties van gebruikers wil ze laten bestuderen door deskundigen.
Lieon wil de vragenlijst uitzetten bij een ict-dienstverlener, een hardwarefirma en een softwarebedrijf. De bedrijven schieten volgens haar meteen in de verdediging. De sector stelt dat fouten nu eenmaal voorkomen. Lieon vindt de reactie ongebruikelijk. Alleen door het probleem te erkennen en aan een oplossing te werken, is computeragressie te bestrijden, zo stelt ze. "Dit is ook goed voor het imago van de bedrijfstak."
Aanleiding voor de FNV om computeragressie in Nederland te inventariseren was een onderzoek van Compaq in het Verenigd Koninkrijk van eind 1999. Een van de conclusies was dat computeragressie schadelijker is dan RSI. "We moeten de frustratie van IT-gebruikers erkennen, zodat we de juiste toepassingen kunnen implementeren", reageerde Compaq-topman Joe McNally.
Lieon prijst Compaq voor het feit dat dit concern de verantwoordelijkheid voor het probleem nam. Ze hoopt daarom binnenkort toch met Nederlandse ict-bedrijven aan de slag te kunnen. "Grote ict-afnemers als banken, verzekeraars en overheid, waar deze kosten hoog kunnen oplopen, zijn tenslotte afhankelijk van de opstelling van ict-leveranciers."
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Gebruiker blijft tegen pc schreeuwen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs