Microsoft Nederland heeft een website en helpdesk ingericht om Windows Vista-gebruikers nog beter van dienst te zijn: www.windowsvistaservice.nl. Hiermee speelt de fabrikant in tegen de kritiek die de Consumentenbond heeft tegenover Vista.
De softwareleverancier zegt dat het aantal problemen met het besturingssysteem beperkt is, maar dat elke klacht of onduidelijkheid er één te veel is. Dit zegt algemeen directeur Theo Rinsema. Volgens hem zet Windows Vista op verzoek van de consument grote stappen vooruit als het om veiligheid gaat. Dat betekent een forse wijziging van de gehele architectuur en dus nieuwe eisen aan randapparatuur en applicaties. Een bewuste keuze, aldus Rinsema, want een betere veiligheid is voor de klant prioriteit.
Windows Vista is volgens Microsoft voor de lancering zeer uitgebreid getest – ook door een grote groep consumenten – en bovendien heeft de klant continu de beschikking over ondersteuning en updates via Windows Update. Blijven er bij de gebruiker niettemin vragen en onduidelijkheden, dan kan een beroep worden gedaan op de extra service via http://www.windowsvistaservice.nl/. In Nederland zijn sinds de lancering meer dan 1 miljoen gebruikers van Windows Vista.
Microsoft zegt dat het voor Vista, dat acht maanden geleden werd geïntroduceerd, niet alle drivers heeft gecertificeerd. Volgens Rinsma waren er bij de introductie 1,6 miljoen drivers gecertificeerd. Nu zijn dat er 2,05 miljoen. Er nog steeds klachten over de beschikbare drivers of de installatie daarvan. De hoeveelheid klachten is volgens de softwaremaker echter flink gedaald na de introductie van het prestatiepack. Microsoft werkt ook aan support voor drivers voor apparatuur dat ouder is dan vier jaar. Hierover is het bedrijf in gesprek met fabrikanten. Klanten kunnen ook de Upgrade Advisor gebruiken waarmee ze kunnen testen of hun systeem compatibel voor Vista is.
Consumentenbond
Rinsema ging ook in op het gesprek dat hij had met de Consumentenbond die een meldpunt opende voor gebruikers van Windows Vista. "We drongen al lang aan op dat gesprek, omdat Microsoft de gebruikers die problemen ondervinden zo snel mogelijk wil helpen. Dan heb je meer nodig dan een ‘meldpunt', dan heb je contact nodig met de klant om te weten hoe het kan worden opgelost. En dat is iets anders dan oproepen tot downgraden naar XP. Maar de Consumentenbond wil niet meewerken. En dan is de klant dus niet geholpen, dankzij de Consumentenbond". De partijen gaan eind december-begin januari weer rond de tafel zitten.