Oracle Communications, de versie van Oracle’s applicaties die zich richt op de telecomsector, biedt een vooraf geïntegreerd bedrijfsapplicatie-platform ter ondersteuning van specifieke processen in de communicatie-industrie.
Leveranciers zijn hierdoor in staat hun klanten beter te bedienen en sneller nieuwe diensten te introduceren. Tevens worden implementatierisico's minimaal door de korte implementatietijd en eenvoudig onderhoud. Dit resulteert in lage operationele kosten. Oracle's Application Integration Architecture vormt de basis voor dit bedrijfsapplicatie-platform.
Oracle Application Integration Architecture for Communications is gebaseerd op Oracle Fusion Middleware. De vooraf geïntegreerde oplossingen zijn uitbreidbaar en ondersteunen belangrijke bedrijfskritische processen. Ze zijn samengesteld uit Oracle Communications-applicaties waaronder Oracle's Siebel CRM, Oracle Communications Billing and Revenue Management, Oracle Communications Service Fulfillment Suite, Oracle E-Business Suite en Oracle Service Delivery Platform. Daarnaast zijn er ook integraties met legacy-oplossingen van andere partijen.
"Integratie en configuratie van verschillende applicaties is tijdsintensief en kostbaar voor service providers", zegt Shira Levine, Senior Research Analyst at IDC. "Dit heeft uiteindelijk gevolgen voor hun time-to-market doelstellingen en winstgevendheid. Oracle's Application Integration Architecture for Communications ondersteunt leveranciers bij het incrementeel toepassen van een SOA-gebaseerde infrastructuur. Hierbij blijft de focus op het leveren van innovatieve en winstgevende diensten."
Oracle Application Integration Architecture for Communications bestaat uit verschillende componenten als Industry Reference Models, Process Integration Packs en een voorgedefinieerde SOA leveraging Fusion Middleware Suite.