Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Koreanen creëren e-commercie gemeenschappen

14 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Culturele achtergronden en gewoontes blijken een grote invloed te hebben op de manier waarop e-commercie zich in bepaalde markten kan ontwikkelen. De traditioneel sterk ontwikkelde gemeenschapszin in een land als Zuid-Korea blijkt ook op Internet een belangrijke rol te spelen.

E-commercie ontwikkelt zich in dit Aziatische land sterk langs de lijnen van de bekende ‘chaebols’. Dit soort megaconcerns kennen al heel lang het fenomeen personeelswinkel waar de eigen medewerkers tegen aantrekkelijke kortingen producten kunnen aanschaffen. Het productenpallet gaat echter verder dan alleen de door de conglomeraten zelf voortgebrachte goederen. De vaak tienduizenden en honderdduizenden werknemers tellende bedrijven gebruiken ook hun inkoopkracht om andere producten aantrekkelijk te kunnen leveren.
Inmiddels is deze manier van werken overgeslagen naar Internet. Zo begon Samsung een e-commercie site voor de 185 duizend eigen medewerkers. Deze site is nu ook voor andere bedrijven opengesteld. Door contracten met andere ondernemingen te sluiten, worden twee vliegen in één klap geslagen: het aantal consumenten groeit zeer snel en ligt bij Samsung inmiddels op 1,2 miljoen, terwijl voor de werknemers van de zich aansluitende bedrijven een zeer breed pakket van ruim 150 duizend producten online beschikbaar is.
De ‘economies of scale’ werken zo sterk in het voordeel van dit soort sites dat Samsung vorig jaar 64 miljoen dollar via deze website omzette. Voor dit jaar wordt een verdrievoudiging van de verkoop verwacht. Zet de groei zich volgens de verwachte lijnen voort, dan komt het concern in 2005 uit op een omzet van 1,2 miljard dollar en een winst van 45 miljoen dollar.
Samsung staat niet alleen in dit soort e-commercie successen. Ook andere chaebols kennen vergelijkbare projecten. De snelle groei van deze sites wordt door waarnemers vooral cultureel verklaard: Koreanen maken graag deel uit van een ‘gemeenschap’, zowel in de fysieke wereld als op Internet.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs