Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

NS lost storing digitale informatieborden op

07 maart 2012 - 15:13ActueelSoftware & DevelopmentNS
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De storing bij NS van de digitale informatieborden op de treinstations is voorbij. Het probleem ontstond na een nachtelijke software-update van het systeem achter de informatieborden, zegt een NS-woordvoerder. De borden van het zogeheten InfoPlus-systeem gaven daardoor geen of verkeerde informatie aan reizigers.

Vijf van de twaalf posten die de informatie naar de borden versturen hadden op 7 maart 2012 in de ochtend met het probleem te kampen. De storing deed zich vooral voor buiten de Randstad op stations rondom Amersfoort, Den Bosch, Eindhoven en Maastricht. Tegen het middaguur functioneerden de informatiesystemen weer normaal.

De NS is sinds augustus 2011 verantwoordelijk voor de reisinformatiesystemen, inclusief de omroepers die de gesproken berichten op stations verzorgen. Voorheen was dit de taak van spoorbeheerder ProRail. Minister Melanie Schultz van Haagen van Infrastructuur en Milieu besloot in 2011 deze taken onder te brengen bij de NS om een einde te maken aan gebrekkige informatievoorziening aan reizigers over storingen op het spoor. Alle informatiesystemen, plus 250 medewerkers, gaan over van ProRail naar NS.

InfoPlus

‘Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag', zegt NS-woordvoerder Nienke Kooistra. ‘De systemen zijn inmiddels allemaal over, de mensen komen daar in fases achteraan. Die overgang wordt deze zomer afgerond. Het informatiesysteem InfoPlus is nu de verantwoordelijkheid van de NS.'

InfoPlus werd vanaf 2007 gebouwd door ict-dienstverlener Xebia en in mei 2008 opgeleverd, nadat eerder het toenmalige LogicaCMG de tanden had stukgebeten op een systeem voor het samenbrengen van informatie uit allerhande NS- en ProRail-systemen. Vanaf het tweede kwartaal van 2003 is aan het systeem gewerkt.

Onderhoud

Na de oplevering in 2008 door Xebia is een begin gemaakt met de uitrol van de digitale schermen op de stations. De eerste schermen hingen op station Amersfoort. Het systeem heeft ruim 140 miljoen euro gekost. Ontwikkelaar Xebia is niet bij het onderhoud van het systeem betrokken. ‘Dat wordt gedaan door de afdeling beheer van ProRail. We hebben er twee man rondlopen, dat is alles', zegt woordvoerder Lianne Verhoeven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    NS start grondig onderzoek naar zware it-storing

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NS start pilot Railpocket nog in 2013

    2 reacties op “NS lost storing digitale informatieborden op”

    1. NumoQuest schreef:
      8 maart 2012 om 08:42

      He is op zich heel erg jammer dat men dergelijke berichtgevingen steeds vaker in de publiciteit ziet komen. De reden dat ik dit hier naar voren breng is dat ook hier weer overduidelijk word dat er met IT onderhoud en beheer met de meest basale principes al niet eens meer rekening word gehouden.

      Je hebt voor elke tak, binnen de IT, hetzelfde proces maar door uitholling van bemensing van de IT, worden er op de meest noodzakelijke en minimale processen geen acht meer geslagen. Dat de woordvoerster Lianne Verhoeven hier naar voren brengt ‘Dat wordt gedaan door de afdeling beheer van ProRail. We hebben er twee man rondlopen, dat is alles’, is veel zeggend Hoe moet dit worden geïnterpreteerd?

      Als een excuus van ‘sorry we hebben er twee man rond lopen, we weten het, een beetje weinig maar ja…..’ of ‘Wat doen jullie moeilijk, we hebben er twee man op zitten’.

      Hoe dan ook, als een uitrol van een stuk software, niet goed verloopt dan is dat een heel veeg teken en dat zou juist ook bij prorail een moment van bezinning moeten zijn dat men stappen te ver is gegaan IT te gebruiken als sluitstuk op de begroting of als quick win bij bezuinigen.

      Recentelijk hebben we het debacle van de KPN vs ‘een hacker’ in volle glorie mogen meemaken. Jammer dat men ook hier weer laat zien dat men de meest basale IT processen niet eens meer weet te borgen. Anders zou een situatie als deze nooit publiekelijk zijn geworden.

      IT een mooi vak, als je weet hoe ermee om te gaan.

      Wellicht dit een hulpje voor ProRail?
      http://www.numoquest.nl/civilematrix.html

      Login om te reageren
    2. Maarten Oberman schreef:
      9 maart 2012 om 11:56

      ICT gaat altijd een keer stuk en dat zal ook altijd zo blijven.
      Dat betekent dat redundantie (en de monitoring van de werking ervan….) in het ontwerp essentieel is voor diensten die een hoge uptime moeten hebben en diensten met een hoog afbreukrisico. Dat is niet alleen hardware redundantie, maar op verschillende niveaus; een ‘software update en dan niet werken’ is een verkeerde visie en uitvoeringsinvulling van het begrip redundantie. Een uithanginformatiebord lijkt een no-no, maar dat is niet zo als dat bord informatie bevat die de reiziger nodig heeft om zijn werk, vervoer en omgeving te organiseren en te informeren.

      Kortom er worden inmiddels hele andere eisen gesteld aan een netwerk dat reizigersinformatie biedt dan vroeger. Mede omdat veel reizigersprocessen nauwer aansluiten op haar omgeving is er minder, geen, speelruimte en is dus een betere informatie nodig. Een smartphone is wat dat betreft een hulpmiddel mits de NS wel ‘ergens’ de informatie heeft die de reiziger nodig heeft…. . Ook dat lukt vaak niet in die hectische momenten zo lijkt het.
      Kortom: met een moderne netwerkinfrastructuur en doelgerichte informatievoorziening naar de reiziger toe kan met een moderne efficiënte netwerk infrastructuur wel de informatie op tijd en maat en non stop….. geboden worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs