Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bij CRM moet je klantgerichtheid organiseren

24 februari 2012 - 12:223 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

Klantgerichtheid gaat niet van zelf en het is ook geen foefje. Ook klantgerichtheid begint met het delen van een visie en missie. Daarna moet je echter wel meteen gaan organiseren.

In de achterliggende week mocht ik op uitnodiging een presentatie verzorgen bij de zelfstandige professionals van Center for Change. Het was een gave bijeenkomst met een groep mannen – de vrouwelijke leden van de groep hadden zich helaas afgemeld – met heel veel ervaring in het bedrijfsleven en dan met name de HR kant. Gaaf, omdat de mannen zonder uitzondering zeer geïnteresseerd waren en ook vragen stelden, die ik niet eerder gesteld kreeg. Eigenlijk draaide het gesprek vooral rond het organiseren van crm.

En dat is niet voor niets. Ik kom bij heel wat bedrijven over de vloer en ontdek tot mijn stomme verbazing steeds opnieuw, welke vreemde keuzes er soms worden gemaakt. Het belang van een gedisciplineerde organisatiecultuur en een daaraan ondersteunende technologie worden toch algemeen als succesfactoren erkend? In 'Good to Great' van Jim Collins vormen ze twee van de zeven 'tijdloze factoren voor succes – geen hype'. Toch kiezen veel bedrijven liever voor een bekend product dan werken aan deze succesfactoren.

Omdat voor het Center for Change als zelfstandig en toch samenwerkende opererende professionals de organisatie niet vanzelf ontstaat, is bij hen de behoefte naar werken aan een goede organisatiestructuur natuurlijk, terwijl die in bedrijven met een bestaande en ingeslepen organisatiestructuur vaak eerst bewust gemaakt moet worden. En ziedaar het werkelijke probleem: alle mensen hebben een natuurlijke neiging om niet te willen veranderen. Om hún ding op hún manier te blijven doen. De hakken in het zand en vooral niet veranderen. Ook niet wanneer de wereld om hen heen constant verandert en vraagt om dynamisch meebewegen in plaats van starheid.

In onze eerste contacten met potentiÎle klanten wil men vaak meteen een proefversie van ons crm-systeem. Van onze kant melden we altijd direct, dat crm diep in de werkprocessen ingrijpende systemen zijn, die zich niet zomaar even laten testen. Het gaat niet om de 'korte klap', maar om een weloverwogen weg. We vragen potentials om hun wensen en behoeften en proberen daarna samen met hen te ontdekken of er een kans van slagen is. Is die er, dan gaan we graag een pilot in, waarin zowel de klant als wij zelf investeren.

In die eerste contacten ontdekken we altijd de reden achter de wens van 'een crm-pakket'. Vaak gaat die helaas in eerste instantie echt niet veel verder dan 'we moeten een slinger aan onze sales geven'.
Klanten willen echter in de eerste plaats geholpen worden. De aandacht moet dus eerst verlegd naar de klant. Bedrijfsbreed! Van verkopers tot serviceafdeling. Van directie tot en met de werkvloer. Gedisciplineerd en gedeeld. Kortom: georganiseerd.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Eén reactie op “Bij CRM moet je klantgerichtheid organiseren”

    1. Anthony van Geest schreef:
      4 maart 2012 om 21:45

      Beste Willem, ik kan mij wel vinden in je relaas. Op het gebied van Business Process Management (BPM) komen we een vergelijkbaar probleem tegen. Onze klanten wil eigenlijk te snel en schieten direct door naar techniek, terwijl hun klanten amper bekeken worden. Waarom? Volgens mij omdat de techniek, de oplossing, relatief eenvoudig te begrijpen is. Het veranderen van mensen (en dus een organisatie) kost veel meer inzet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs