Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN garandeert anonimiteit internetgebruiker

14 februari 2012 - 10:213 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieKPNUniversiteit TwenteVodafone
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Telecombedrijf KPN verzekert zijn internetgebruikers dat hun anonimiteit naar buiten toe gewaarborgd is. Wel geeft het bedrijf toe dat er van een speciale code gebruik wordt gemaakt die een telefoonnummer met de achterliggende persoonsgegevens koppelt aan een bankrekeningnummer. KPN doet dit als bemiddelaar tussen een betaald contentprovider en zijn klant.

‘Als klanten van KPN met hun mobiele telefoon surfen op het internet, voegt KPN een code toe die het voor klanten mogelijk maakt om aankopen te doen via het internet', staat in een officiële verklaring van de telecomprovider te lezen. ‘Deze unieke en anonieme code wordt gebruikt ten behoeve van een incassofunctie, waarbij de contentprovider (een website) aan KPN verzoekt een bedrag bij een klant te incasseren, omdat deze iets wil aanschaffen.'

Geen aparte rekening

KPN gebruikt in zijn verklaring een voorbeeld waarin een klant van KPN naar een website van een dagblad surft waar hij een artikel vindt dat hij graag wil lezen, maar waarvoor hij moet betalen. Deze klant kan er dan via deze procedure voor kiezen om de betaling via zijn KPN-factuur te laten lopen. ‘Deze gang van zaken is gebruiksvriendelijk: de website hoeft geen aparte rekening te sturen naar klant en de klant hoeft geen aparte rekening te betalen. KPN incasseert immers namens de website.'

Veiligheid en privacy van de klant zijn hierbij gewaarborgd, zo stelt KPN, omdat alleen KPN de koppeling kan maken tussen de code en (de rekening van) de klant. ‘Voor anderen dan KPN is de code zinloos en onbruikbaar. Overigens moeten contentproviders die van deze incassofunctie gebruikmaken, een contract ondertekenen met KPN. Deze incassofunctie kan dus alleen door bonafide contentproviders worden gebruikt.'

X-VF-ACR en Brand-ID

KPN gebruikt de code niet om klanten te volgen, iets wat het bedrijf wel zou kunnen doen volgens informaticestudent Ralph Broenink van de Universiteit Twente. Hij kwam tijdens onderzoek erachter dat zowel Vodafone als KPN in de http-header codes hebben gestopt waarmee klanten gevolgd kunnen worden zonder dat er cookies op de smartphone worden geplaatst. Bij Vodafone vond hij de ‘X-VF-ACR'-header, KPN voegt de ‘Brand-ID' aan het internetverkeer toe. Ook legde Broenink uit hoe dit kan en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.

Vodafone is het overigens niet eens met de conclusies van Broenink en laat in een officiële verklaring weten dat zij zonder toestemming geen klantinformatie aan derden doorspelen. KPN volgt nu dit voorbeeld en legt uit dat de ‘Brand-ID' uitsluitend gebruikt wordt om te factureren. ‘KPN legt geen enkel verband met andere gegevens die KPN over zijn klanten verwerkt', aldus de verklaring. ‘Deze procedure is openbaar, bekend en wordt al sinds jaar en dag gebruikt.'

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Kort: TU/e lanceert nieuw high-tech-onderzoeksinstituut, veel minder cyberincidenten in Nederland (en meer)

    Vote now stem nu stemmen Awards
    ActueelOverheid

    Leden VNG stemmen in met ict-collectivisering

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs