Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Maak rotzooi

14 september 2009 - 08:57OpinieCloud & InfrastructuurXS4all
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Dit is een cynische column. Ik zeg het er maar even bij.

De beste manier om waardering te krijgen is door er een zooitje van te maken. Laat het project in het honderd lopen, zaai paniek, en op het laatst, na de nodige uitloop, laat het project met een heroïsche actie en veel inzet toch nog lukken. Eind goed, al goed, en je wordt gelauwerd als een Romeinse keizer. Bovendien heb je duidelijk gemaakt dat je de volgende keer meer geld nodig hebt.

De professional die netjes zijn werk doet, en binnen het budget op tijd al het gewenste resultaat levert, wordt de volgende keer gekort. Hij had blijkbaar te ruim gebudgetteerd.

Als je een probleem ziet aankomen, en je bent de enige die dat ziet: Meldt het niet! Laat het eerst duidelijk een probleem worden. Als niemand anders het probleem ziet, ben je niet zo geloofwaardig, en in het uiterste geval wordt je beschuldigd van stemmingmakerij.

'De harde schijf loopt volgende maand vol!', zegt de beheerder.
'Ja, ja,' zegt de boekhouder, 'hij wil weer meer nieuwe spullen, zeker.'

De klanten en afnemers willen blijkbaar aandacht, en gewoon volgens afspraak leveren geeft niet genoeg aandacht. Een voorbeeld: vindt u dat uw energiemaatschappij goed werk levert? Waarschijnlijk valt dat wel mee, en vindt u het maar zo zo. Toch realiseren de energieleveranciers een uptime van 99,99% of beter. Dat haalt geen enkele it leverancier. Maar ja, er is nooit iets stuk, dus je krijgt geen aandacht.

Een tijdje geleden was er een radioreclame van een internet provider. Daarin beklaagde iemand zich dat hij het mannetje van de internetprovider niet meer zo vaak zag.
'Dat komt omdat we tegenwoordig Xs4all hebben.'
'Oh, dat is niet zo mooi dan van Xs4all, ons zo in de steek laten'.
'Nou, in de steek laten? Hoe bedoel je? Misschien hoeft dat mannetje van Xs4all wel niet zo vaak te komen!'.

Misschien moeten we leren wat gelukkiger te zijn met dingen die het gewoon doen.
En over aandacht voor rotzooi opruimen gesproken: ik blijf van mening dat IPv6 moet worden ingevoerd.

Meer over

IPv6

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    7 reacties op “De kijk van Van Eijk: Maak rotzooi”

    1. Klokkenluider schreef:
      14 september 2009 om 17:55

      Grootste probleem hierbij is: hoe zorg je dat je de eerste bent die het probleem oplost als het is opgetreden! Overigens zie ik het cynische van deze column niet in… Volstrekt waarheidsgetrouw, zei de klokkenluider.

      Login om te reageren
    2. Berry schreef:
      14 september 2009 om 22:21

      Of wat te denken van het volgende.

      Door het uitblijven van updates gaat het volledige windows netwerk onderuit door een virusaanval. Grote paniek, alle hens aan dek en na twee weken zijn ze weer online. Alle lof voor de ‘uitstekende’ prestatie van de IT afdeling. Wat is nu deze uitstekende prestatie? Dat ze de updates niet (laten) uitvoeren en dus het netwerk openstellen voor virusaanvallen of dat ze de zelfgecreerde puinhoop zo snel (?) oplossen?

      Login om te reageren
    3. Henkie schreef:
      15 september 2009 om 07:25

      @Berry

      Dan heb je het artikel niet begrepen….de schrijver zegt nml dat juist net voordat het spaak loopt je met de oplossing komt. Nog steeds erg dom en het slaat echt nergens op maar goed, dat is zijn mening.
      Ik denk dat als menige IT-er zo zou gaan werken de ramp(en) niet meer te overzien zijn.
      Als je op sachouderklopjes e.d. zit te wachten moet je zeker geen IT-er worden. Net als het vb van het energiebedrijf in het artikel…niemand zegt s’morgens he wat fijn dat mijn pc het weer doet 😉

      Login om te reageren
    4. Jan van Leeuwen schreef:
      15 september 2009 om 11:26

      Het grootste kompliment voor een ITer is als hij twee dagen na de grote upgrade/conversie een telefoontje krijgt van een gebruiker die hem zegt:” Bedankt we hebben het niet eens gemerkt”.

      Wat Van Eijk hier schets is helaas de treurige waarheid, omdat het verwachtingspatroon is dat diegene die de “oplossing” brengt de goede is ook als hij het probleem zelf veroorzaakt heeft.

      Login om te reageren
    5. Henkie schreef:
      15 september 2009 om 11:41

      @Jan

      Tjee…in wat voor omgevingen werk jij en met wat voor een “rare” personen? Ik werk ruim 15 jaar in deze wereld maar wat hierboven geschetst wordt ben ik, gelukkig, nog niet tegen gekomen.

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      15 september 2009 om 16:19

      @Henkie,

      dat komt uit de ziekenhuiswereld, hoofd van een grote radiologie-afdeling waar al X keer de boel plat lag na een upgrade die door de softwareleverancier als dringend noodzakelijk werd betiteld maar waar de afdeling feitelijk geen behoefte aan had.

      Zo duidelijk?

      Login om te reageren
    7. Berry schreef:
      16 september 2009 om 12:13

      @Henkie, volgens mij zie ik het niet verkeerd. De strekking van dit stukje is m.i. dat als je je werk onzichtbaar doet dit niet wordt beloond maar als je problemen oplost dit wel wordt gewaardeerd, zelfs als je de problemen eerst zelf veroorzaakt.

      In het voorbeeld van Peter wordt een project te laat opgeleverd (het is dan dus al spaak gelopen, immers er wordt niet voldaan aan de verwachting), in mijn voorbeeld gaat het om het missen van operationele activiteiten. In beide gevallen wordt niet gedaan wat eigenlijk verwacht was en is er waardering voor het oplossen van deze problemen.

      De achterliggende oorzaak is, zoals altijd, geld. Doe je je werk onzichtbaar dan kan het budget wel naar beneden. Heb je veel werk aan het oplossen van verstoringen dan is er een reden voor extra budget om de problemen op te lossen. Maar om problemen te voorkomen is dan weer geen budget, immmers dan is het weer onzichtbaar.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs