Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
kiespijn, tandarts, beroerd, ziek

Softwarefout geeft CZ kiespijn

06 februari 2024 - 17:06ActueelZorgCZWaternet
Alfred Monterie
Alfred Monterie

In het nieuwe declaratie- en machtigingensysteem dat zorgverzekeraar CZ in het voorjaar van 2022 in gebruik heeft genomen, blijkt een pijnlijke fout te zijn geslopen. Het ging mis bij bepaalde vergoedingen voor mondzorg. Volgens een woordvoerder van CZ heeft de leverancier van de software hier echter geen schuld aan, voor zover nu bekend is. ‘De blaam treft ons zelf,’ zegt hij naar aanleiding van de berichtgeving in de Volkskrant over een fout in het systeem dat declaraties automatisch afhandelt.

CZ kwam er onlangs achter dat bijna 1,5 jaar lang tienduizenden verzekerden meer vergoed kregen voor mondzorg dan ze recht op hadden. Ook voor bepaalde behandelingen die niet het gevolg waren van een ongeluk, betaalde CZ de behandelaar. Aangezien dat in strijd was met de poliswaarden, moeten de verzekerden ten onrechte genoten vergoedingen terugbetalen.

Volgens een woordvoerder is het destijds misgegaan bij de implementatie van nieuwe software. Voor zover nu valt na te gaan betreft dit niet de software zoals de leverancier die leverde. ‘Er komt van alles bij kijken,’ verduidelijkt hij.

De verzekeraar meldde in het jaarverslag over 2022 dat de implementatie van het nieuwe declaratiesysteem ‘niet op alle vlakken vlekkeloos is verlopen’. ‘Maar de achterstanden zijn aan het einde van de zomer ingelopen en het nieuwe systeem functioneert sindsdien naar behoren,’ voegde CZ er aan toe. Nu blijkt die conclusie onjuist. De misser loopt in de miljoenen.

Chaos bij waterschap

De it-problemen bij CZ vallen in het niet bij de chaos waarin het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) en zijn uitvoeringsorganisatie Waternet verkeren. Een nieuw ict-systeem, dat in 2021 werd ingevoerd bij Waternet, bleek jarenlang niet te werken. Als gevolg daarvan moet het AGV die de financiële afhandeling van de waterschapsbelasting aan Waternet heeft toevertrouwd, nog 653 miljoen euro innen. Honderdduizenden inwoners van het waterschap hebben over 2022, 2023 en 2024 geen aanslag ontvangen.  De technische problemen zijn eindelijk opgelost, maar het kost nog veel tijd alle aanslagen te versturen. Ook hier ligt de schuld niet bij de softwareleverancier. De waterschapsbelasting is AGV’s enige inkomstenbron.

Meer over

Implementatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Zorg vraagt om slimme connectiviteit

    De zorg digitaliseert. In rap tempo. Aangedreven door zorg op afstand, ambulante zorg en de veiligheid van mensen en gegevens. Cloudtoepassingen en connectiviteit maken zorg toekomstklaar

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieZorg

    Spoelstra Spreekt: Stoer

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelZorg

    Deze 10 projecten hielpen de zorg het meest verder!

    OpinieOverheid

    Spoelstra Spreekt: Betutteling

    ActueelZorg

    Kort: Grensverleggend ai-kankeronderzoek, Xerox kiest SAP S/4, celstraffen in Dieselgate (en meer)

    AchtergrondZorg

    Valse stemmen bedreigen de zorg

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs