Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM neemt PC-concurrenten onder vuur met prijzenslag

23 april 1998 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Correspondent
Correspondent

IBM herziet zijn PC- en serverreeks om zijn concurrenten in die markt "geheel weg te vagen". De fabrikant lanceerde vorige week in Parijs onder de pretentieuze titel ‘Big Bang’ de nieuwe PC-strategie, die sterke nadruk legt op elektronisch zakendoen, betaalbaarheid en technologie.

Het grootste IT-concern ter wereld wil zijn PC-producten op ongekend agressieve manier aan de man brengen. Managers van hoog tot laag hebben de opdracht gekregen er continu op te hameren dat IBM in vrijwel elk marktsegment een gunstige prijs/kwaliteitverhouding heeft. De leverancier wil af van haar dure imago om meer computers te kunnen verkopen. IBM ligt bijvoorbeeld op de Nederlandse markt voor laptops een straatlengte achter op Toshiba en Compaq. Een belangrijke oorzaak is dat IBM’s ThinkPad-computers als duur worden ervaren, een erfenis uit een verleden waarin IBM haar prijzen slechts langzaam verlaagde.

Ondergewaardeerd

Ook in technologisch opzicht voelt IBM zich ondergewaardeerd. De beeldvorming is dat IBM wel veel aan onderzoek en ontwikkeling doet, maar dat de vruchten hiervan vrij langzaam in nieuwe producten worden vertaald. Op dit punt wil IBM zich eveneens agressiever profileren. Zo verzekert Doug Le Grande, algemeen directeur van IBM’s PC-divisie, dat zijn bedrijf binnen drie jaar met 1000 MHz-producten op de markt komt.
Ondertussen wil IBM zijn marktaandeel van de huidige geschatte 10 procent verhogen naar 20 procent. Daarvoor is ondermeer het productaanbod vereenvoudigd. Elmer Gutteling, directeur van de Nederlandse PC-divisie, legt uit: "Twee jaar geleden hadden we nog tweeduizend verschillende modellen. Nu zijn dat tachtig stuks in vier klassen: server, mobiel, desktop licht en zwaar." Die afslanking scheelt mede in de productiekosten. "Bovendien verwerken we alleen standaard A-merk componenten, die we gewoon beter gebruiken dan onze concurrenten", aldus de Nederlandse directeur. "Wij zullen goedkoper en beter zijn of op z’n minst veel goedkoper." Gutteling overweegt zelfs een inruiloptie te bieden aan klanten die systemen van diverse leveranciers gebruiken.

Aanval

De aanval op leveranciers als Compaq, Hewlett-Packard, Toshiba en Dell zal IBM voeren met prijsdifferentiatie en productbereik. "IBM’s PC-technologieën zijn de meest prijs-concurrerende in de hele industrie. Onze concurrenten proberen ons brede productaanbod te emuleren", hakt IBM-directeur Le Grande. Op de lange termijn wil de leverancier ook nog een voorsprong nemen wat processorsnelheid betreft. De vorig jaar onthulde technologie voor koperen verbindingen tussen de transistoren op een chip begint nu door te sijpelen in daadwerkelijke commerciële producten. Een microprocessor met een kloksnelheid van 1000 MHz zou binnen twee tot drie jaar verkrijgbaar zijn.
Voor de nabije toekomst lanceerde IBM een serie nieuwe notebook-, desktop- en serverproducten, veelal gebaseerd op Intels nieuwste Pentium II-processor, die vorige week officieel werd onthuld. De verse computers van IBM zijn leverbaar met de 350 MHz- of de 400 MHz-variant van deze chip en sommige systemen bevatten ook de nieuwe 100 MHz-systeembus van Intel.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Weer Red Hat Award voor Vijfhart, ruim 500 miljoen voor vervolgfonds Main (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Over de flexibiliteit van de cloud en de kracht van ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Salesforce koopt alsnog Informatica, datacenters openen deuren voor publiek (en meer)

    Communities of practices
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Overheid, practice what you preach!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Grensverleggend ai-kankeronderzoek, Xerox kiest SAP S/4, celstraffen in Dieselgate (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs