In de vierde Channelwebvraag van 2006 vroegen wij uw mening over ‘managed services’. Wordt dit begrip niet zwaar overschat? Met drie stemmen voorsprong en een gelijke stand in percentages (50 om 50 procent) wonnen uiteindelijk de ja-stemmers, maar de reacties die we binnenkregen leken er toch op te wijzen dat er tegenwoordig serieus rekening moet worden gehouden met het onderdeel managed services.
“Ik denk dat het begrip ‘managed services’ een cliché begint te worden”, meent Bjorn Heisterkamp van Go Telecom. “Beheren op afstand, remote services, is slechts een onderdeel van managed services en vaak wordt managed services beschouwd als het geheel, zonder dat er complete invulling aan gegeven wordt. Leveranciers dienen problemen uit handen te nemen van klanten door kennis beschikbaar te stellen en it werkbaar te maken in plaats van een continu probleem. Hier is nog veel werk aan te doen.”
Hobbels
Harrie Kabbes van Mudicon: “Managed services worden al gezien als potentiële groeikandidaten. Het probleem is echter dat er weinig specifieke gebieden zijn waar dit echt speelt. Uitzonderingen zijn VoIP-oplossingen (ip-centrix) en crm. Voor desktopmanagement zijn er teveel hobbels voor het overgrote deel van de kleine tot middelgrote ondernemingen om een snelle invoer van managed services te realiseren. Dit is een gebied waar ict-bedrijven met een gerichte aanpak een grote omzet groei kunnen gaan realiseren.”
“Het gaat om de invulling die er aan managed services wordt gegeven” komt er anoniem een reactie op de redactie van CRN binnen. “Outtasking kan zeker veel voordelen opleveren, maar nog te vaak zijn managed services niet meer dan een verkapte leaseconstructie om zo investeringen te spreiden. Met toegevoegde waarde heeft dat weinig van doen.”
Bestaansrecht
Hans Snel van Netlink meent dat managed services niet steeds belangrijker worden maar dat al geruime tijd zijn. “It-bedrijven welke zich nu nog (willen) profileren als partijen met (hoge) toegevoegde waarde en het moeten hebben van de marge op de hardware zullen in hun bestaansrecht worden bedreigd”, aldus Snel. “Distributie van commodity hardware zal de komende jaren anders verlopen. De focus moet 100 procent op diensten gericht zijn. Onze relaties vragen een ruimere betrokkenheid, verantwoording en commitment. Iets waar managed services in voorzien.”
George van Brugge, directeur van Portland Europe is de meest stellige op de vraag of managed service zwaar worden overschat: “Niet mee eens. Managed services als geautomatiseerde dienst voor mkb-dienstverleners is de enige overlevingskans voor deze groep.