Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Statement van Celonis bij de ingang van Celosphere 2024 in de Messe München [Foto: Rik Sanders]

Celonis biedt ai-agents broodnodige context met AgentC-suite

24 oktober 2024 - 15:373 minuten leestijdActueelData & AICelonis
Rik Sanders
Rik Sanders

Celonis heeft tijdens Celosphere, zijn jaarlijkse klant- en partnerevenement in München, AgentC onthuld. Gebruikers ontwikkelen met deze suite van ‘artificiële intelligentie (ai)-agenttools, integraties en samenwerkingen’ hun eigen ai-agents. Ook zijn er agents mee in te zetten die partners hebben gebouwd. Celonis voedt deze tools met zijn process intelligence-technologie, waardoor de ai-agents in een context opereren en inzicht in de bedrijfsprocessen krijgen. Op basis daarvan kunnen ze met zinnige voorstellen tot verbeteringen komen.

Het Celonis Process Intelligence (pi)-platform koppelt data aan zakelijke context, noodzakelijk voor het kunnen optimaliseren van processen binnen systemen, afdelingen en organisaties. Ook vindt een combinatie van process mining-technologie met ai plaats. De technologie integreert gegevens uit verschillende systemen, biedt bedrijfsinzichten, en ondersteunt krachtige enterprise-ai, orkestratie en cloudoplossingen.

‘Er is geen goed werkende ai zonder pi’, lichtte Alex Rinke, mede-topman/-oprichter van Celonis, tijdens de opening van Celosphere toe. Hij wees erop dat de hoewel large language models (llm’s) indrukwekkend zijn, bedrijven het lastig vinden om met gen-ai resultaat te boeken. ‘Ai-agenten kunnen taken automatiseren, maar missen vaak het benodigde bedrijfsinzicht om dit effectief te doen. Om dit probleem op te lossen, heeft enterprise-ai procesintelligentie nodig, gebaseerd op unieke procesdata en bedrijfscontext. Dit is wat wij bieden met AgentC; deze suite rust elke agent die onze community ontwikkelt, uit met kennis die nodig is om de juiste acties te ondernemen en resultaten te behalen.

Ai-agents

De eerste platformintegraties zijn met Microsoft Copilot Studio, IBM Watsonx Orchestrate, Amazon Bedrock Agents en opensource-ontwikkelaarsomgevingen zoals CrewAI. De eerste kant-en-klare ai-agents zijn verkrijgbaar bij de Celonis-partners Rollio en Hypatos. Daarnaast kunnen klanten bij het ontwikkelen van hun autonome agents een beroep doen op advies van een aantal consultancypartners van het Duitse softwarebedrijf. 

Microsoft is een belangrijke ‘agent’-partner. Door de integratie van Celonis met Microsoft Copilot Studio kunnen klanten use-cases identificeren om vervolgens een ai-agent te bouwen die wordt aangedreven door process intelligence binnen de AgentC-suite. Gebruikers kunnen vervolgens met de agent communiceren via Microsoft-toepassingen waaronder Microsoft Teams. Daarnaast heeft Celonis als onderdeel van AgentC de AI Assistant Builder aangekondigd, waarmee klanten ai-assistenten en copilots kunnen maken binnen Celonis.

Krachtige combinatie

Divya Krishnan, hoofd productmarketing bij Celonis, geeft als voorbeeld een fabrikant die een voorraadprobleem heeft omdat de levering van een toeleverancier is vertraagd. Daardoor loopt het productieproces gevaar. In een scenario waarbij de fabrikant alleen kan terugvallen op inkooporders, valt het productieproces inderdaad stil. Maar leg het probleem voor aan een ai-agent, gevoed met process intelligence, die toegang heeft tot alle gegevens over het proces, en er popt snel een oplossing op. Krishnan: ‘Er blijkt bij een zusterfabriek nog wat voorraad te liggen die is over te dragen en de desbetreffende productiefaciliteit kan doordraaien. Process intelligence mét natuurlijke taal is een krachtige combinatie om daadwerkelijk datagedreven resultaten te boeken.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    Contract ondertekenen
    ActueelData & AI

    RVO c.s. huurt voor 60 miljoen dataspecialisten in

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs