Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
© unsplash.com

AI-vindbaarheid, GEO en SEO: wat is nou écht waar?

6 november 2025CarrièreEquote BV

De afgelopen tijd vliegen de meningen je om de oren.

Nieuwe bureaus beloven ‘gegarandeerd’ zichtbaarheid in AI-resultaten via zogeheten GEO (Generative Engine Optimization). En traditionele SEO-specialisten zeggen juist dat AI-vindbaarheid zwaar overschat wordt.Wie van de twee heeft gelijk?
Waarschijnlijk… niemand helemaal. De waarheid ligt namelijk een beetje in het midden.

 

De waarheid ligt in het midden

AI-systemen (zoals ChatGPT, Perplexity of Google’s AI Overviews) halen hun informatie uit enorme hoeveelheden bestaande data. Die data is grotendeels gebaseerd op merken, artikelen en bronnen die al bekend en betrouwbaar waren.

Kort gezegd: merken die al autoriteit hadden, krijgen die ook in de AI-resultaten.

Dat betekent niet dat je niets kunt doen. Er zijn wel degelijk manieren om de kans op vermelding in AI-search te vergroten: heldere content, sterke merkconsistentie, actuele/relevante informatie en goede technische SEO blijven natuurlijk gewoon belangrijk. 

Moeilijker moeten we het niet maken. Er is simpelweg geen magische knop. En ook geen wonderformule in de vorm van een gegarandeerde nummer 1 positie in GEO. Trap daar dus niet in. 

Trouwens.. Wij spreken liever van ‘AEO’, dat staat voor ‘Answer Engine Optimization’ (antwoordgerichte zoekmachine optimalisatie).

Waarom dit ertoe doet

De discussie over GEO en AI-vindbaarheid laat vooral zien hoe makkelijk we als marketingwereld doorschieten in extremen.

Ofwel: “AI is de toekomst, alles moet anders.”
Of: “AI is hype, gewoon doorgaan met SEO.”

Beide standpunten missen nuance. Goede marketing kijkt verder dan de trend van vandaag.

Even uitzoomen
Blijf niet hangen in het één of het ander. Zoom eens uit en bekijk je merk vanuit een breder perspectief:

– Hoezeer wordt jouw merk nu al gezien als autoriteit in je markt?
– En hoe is dat over 1, 3 of 5 jaar als AI, zoekgedrag en concurrentie verder veranderen?

Of je nu praat over SEO, GEO of AI; uiteindelijk draait het om hetzelfde: vertrouwen, bekendheid en relevantie.

Conclusie

Zoek eens een service marketing bureau dat verder kijkt dan de hype. En kijk misschien niet teveel naar één kanaal of advies. Een sparringpartner die helpt om met een frisse blik naar je merk te kijken. En dus ook de volgende groeistap te maken.

Want wie de koers scherp houdt, hoeft niet bang te zijn dat AI of de volgende trend de richting bepaalt.

Auteur: Tom Renkema van Noorderinzicht.nl

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    Overheid

    Spoelstra Spreekt: Kleuter

    Carrière

    Digitale voorvechtster Kathmann met voorkeurstemmen terug in de Kamer

    Data & AI

    Ai bij verzekeraar Achmea

    Data & AI

    Ai implementeren? Bij high performers is dit mensenwerk

    Onderwijs

    Spoelstra Spreekt: Onder druk

    Overheid

    NerdVote zet kandidaat-Kamerleden met ict-affiniteit in de schijnwerpers

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs