Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Van interne tests naar succesvol extern gebruik

test
02 december 2025 - 17:124 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Thomas Reisenbichler
Thomas Reisenbichler

BLOG – In de wereld van softwareontwikkeling is de druk om snel te leveren enorm. Nieuwe functionaliteit vormt de kern van innovatie en concurrentievoordeel, waardoor bedrijven sneller dan ooit tevoren nieuwe releases van hun producten uitbrengen. In de race naar de markt slaan veel bedrijven niet zelden een cruciale stap over die het succes van nieuwe features kan vergroten: real world-tests.

Hoewel nieuwe functionaliteit van producten uitgebreid getest wordt, is het nooit helemaal hetzelfde als het gebruik ervan in de echte bedrijfsomgevingen van klanten. Om impact te maken moeten ontwikkelaars hun rol overstijgen en gebruikers worden van hun eigen producten. Zo kunnen ze nieuwe features testen in realistische scenario’s en authentieke uitdagingen direct aanpakken voordat deze bij de klant terechtkomen.

Deze aanpak reikt veel verder dan het identificeren van bugs tijdens testcycli. Het gaat om het aantonen van tastbare waarde en het garanderen van goede gebruikerservaringen. Het transformeert het ontwikkelproces van een lineair proces van bouwen, testen en leveren van oplossingen, naar een dynamische cyclus van continue waardevalidatie.

Cyclus

Wanneer bedrijven hun eigen software gebruiken komen ze terecht in een cyclus van continue innovatie. Iets wat traditionele testmethoden simpelweg niet kunnen evenaren. Het creëert een omgeving waarin uitdagingen en problemen vroeg worden ontdekt in een omgeving die lijkt op die van klanten. Doordat devops-teams direct bedrijfsinformatie met technische observability-gegevens kunnen combineren, verkrijgen ze een meer holistisch begrip van productprestaties en gebruikerswaarde.

Vertrouwen ontstaat niet door geautomatiseerde tests, maar door interne ervaring met het product

Naarmate het product verder ontwikkeld wordt, ontstaan er organisch nieuwe interne use-cases en kunnen er functies bestaan omdat interne teams behoeften hebben geïdentificeerd die perfect aansloten bij de eisen van de klant.

Bugfixes

Het pas ontdekken van problemen na implementatie bij de klant brengt ook aanzienlijke kosten met zich mee die verder gaan dan bugfixes. Het schaadt relaties en reputaties en veroorzaakt schade die maanden kan duren om te verhelpen. Daarbij kunnen klanten een blijvende herinnering vormen aan een negatieve ervaring, vooral als functies onverwacht kapotgaan of operationele verstoring veroorzaken.

Als gebruikers vanaf hun allereerste interactie een slechte ervaring hebben, wordt herstel exponentieel uitdagender. Door nieuwe features eerst goed intern te testen kunnen ontwikkelaars de hele gebruikersreis ervaren, van feedback voorzien en optimaliseren. Dit helpt bij het creëren van intuïtieve navigatie en natuurlijke functie-acceptatie.

Door het product eerst intern te gebruiken, wordt een beschermde omgeving gecreëerd waarin falen een leermoment is in plaats van een reputatierisico. Functies ondergaan echte stresstests onder authentieke omstandigheden, zonder de gevolgen van publieke blootstelling. Interne stakeholders tonen meer geduld voor iteratie en blijven direct beschikbaar voor feedbacksessies, in tegenstelling tot betalende klanten die problematische functies mogelijk simpelweg laten vallen. Dit interne validatieproces identificeert dus niet alleen functionele problemen, maar ook ervaringsgerichte frictie die bij traditionele testscenario’s misschien nooit aan het licht zouden komen.

Vertrouwen

Wanneer technologieleveranciers vertrouwen op hun eigen oplossingen voor hun bedrijfsvoering, geeft dat direct vertrouwen. Het communiceert dat het product betrouwbaar genoeg is om het eigen succes op te baseren. Besluitvormers kunnen observeren hoe leveranciers de uitdagingen van hun eigen producten aanpakken en inzicht krijgen in de werkelijke prestaties. Dit leidt niet alleen tot vertrouwen in de mogelijkheden van het product, maar ook in de toewijding van de leverancier aan continue verbetering. En in een b2b-context, waar operationele betrouwbaarheid zakelijke relaties kan maken of breken, resoneert deze authenticiteit sterk bij potentiële klanten.

In een tijdperk waarin waarin softwareinkopers deskundiger en sceptischer zijn dan ooit, is vertrouwen essentieel. En het meest overtuigende succesverhaal is dat van de leverancier zelf, verteld door dagelijkse operationele uitmuntendheid.

Betekenisvolle stap

Het uitrollen van nieuwe functies of oplossingen moet een betekenisvolle stap zijn in het leveren van authentieke waarde aan klanten. Vertrouwen ontstaat niet door geautomatiseerde tests, maar door interne ervaring met het product. Alleen zo begrijpen ontwikkelingsteams de transformerende impact en de praktische beperkingen van een oplossing voordat iemand anders ermee in aanraking komt.

Als een organisatie zijn eigen producten niet gebruikt zoals klanten dat zullen doen, is de kans op blinde vlekken en gemiste bugs aanzienlijk. En dat brengt ook kosten met zich mee naarmate de verwachtingen van klanten alsmede het aantal alternatieve oplossingen toeneemt. Bedrijven die hier succesvol in willen zijn, moeten ook hun eigen beste klant zijn.

Thomas Reisenbichler, vp delivery, reliability & security, Dynatrace

Meer over

Software development

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    deal ceo
    Carrière

    Kort: Groen ceo-af bij Just Eat Takeaway, nieuwe naam voor CIS (en meer)

    cryptomixer
    Security & Awareness

    Europol schakelt cryptomixer uit

    Vissen, hengel
    Innovatie & Transformatie

    Alle 13 goed!

    ai logistiek warehousing
    Data & AI

    Kort: Productiever en méér personeel dankzij ai, Prosus haalt investeerder maar Amsterdam (en meer)

    Overheid

    TU Delft en Argaleo ontwikkelen evacuatietool voor Zeeland

    Data & AI

    IFS leidt dans om industriële ai: ‘De volgende revolutie is robotica’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs