Je weet pas hoe belangrijk iets voor je is als het wegvalt. Afgelopen 31 januari werd een internetkabel voor de kust van Alexandrië, Egypte beschadigd. Op 2 februari gevolgd door een internetkabel voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten. Hierdoor werd internetten onmogelijk in grote delen van Azië en het Midden-Oosten. Tien jaar geleden zouden dit soort berichten in kranten schouderophalend zijn gelezen. Internet was toen nog een uit de hand gelopen hobby.
Internet heeft de afgelopen tien jaar een ontwikkeling doorgemaakt, waar telefonie honderd jaar over deed. Het is nu een onmisbaar medium, massaal omarmd door mensen, bedrijven en de overheid. Internet is veel meer dan een distributienetwerk voor data. Ook spraak, beeld, videoconferenties verlopen tegenwoordig online. Unified Communications is het toverwoord.
De storing begin februari had grote gevolgen voor de financiële markten in Egypte. De handelaren moesten ‘blind’ aan- of verkopen. Ze waren verstoken van recente cijfers van aandelen en markten. Veel grote bedrijven maken gebruik van helpdesks in India. Geen internet betekent dat de front-office onbereikbaar wordt.
Wat kunnen we hieruit leren? Dat beschikbaarheid, na bandbreedte en schaalgrootte, het grote thema is in netwerkland. Over een paar jaar gaan particulieren en bedrijven claims indienen als ze zonder internet zitten. Zoals de huishoudens en bedrijven deden na de stroomkabelbreuk half december vorig jaar in de Bommelerwaard. Veertigers zoals ik zijn niet van jongs af aan opgegroeid met internet. Zij kunnen het wegvallen van internet misschien nog enigszins relativeren. Maar kan de MSN-generatie dat ook?
Bij de telefoon is er altijd een kiestoon, terwijl telefoonmaatschappijen ook in telefooncentrales onderhoud plegen en software updaten. Gemiddeld is 60 procent van alle downtime van netwerken het gevolg van menselijke fouten. Fouten zullen er altijd gemaakt worden, maar hoe voorkomen we dat menselijk falen een netwerk uit de lucht haalt? Onderhoud aan netwerken en de daarmee gepaard gaande downtime, vindt meestal plaats op zondagochtend tussen acht en twaalf uur. Deze service windows staan hoe langer hoe meer onder druk. Het is duidelijk dat dit anders zal moeten.
De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan technieken om netwerken en netwerkbeheer betrouwbaarder en veiliger te maken. Offline Commit en Rollback-configuratiemodellen gaan flexibeler om met menselijke fouten. In-service software-updates zorgen ervoor dat routers en switches kunnen blijven doordraaien tijdens een software-upgrade. Deze technieken, gewoon in de telefoniewereld, zijn nu ook beschikbaar voor routers en switches.
De uitdaging waar we samen met onze kanaalpartners voor staan de komende jaren is om deze boodschap uit te dragen en gezamenlijk actie te ondernemen . Internet is inmiddels een belangrijker medium dan telefonie ooit geweest is. Volgens mij weten we dat ook zonder kabelbreuk.
Nico Siebelink, Juniper Networks