Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘RFID breekt in 2007 definitief door’

05 maart 2007 - 10:093 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

2006 zou hét jaar worden van radio frequency identification (rfid), maar ondanks veelbelovende pilots was er geen sprake van een doorbraak. 2007 wordt dat wel, volgens Bart Schermer van het RFID Platform Nederland, omdat er nu beter voldaan wordt aan de randvoorwaarden.

Pilotprojecten hadden vorig jaar te kampen met diverse opstartproblemen, zoals interferentie met andere apparatuur, een gebrek aan standaardisatie en de accuratesse van de leesbaarheid van de rfid-tags. "De tags halen nu hogere snelheden onder betrouwbare omstandigheden," zegt Bert Schermer van het RFID Platform Nederland, "al zijn de omgevingsfactoren kritischer dan bij barcodes; metaal en vloeistoffen zijn bijvoorbeeld van invloed op de leesbaarheid."
"Een van de recente innovaties is een tunnel waar alle items één voor één door gaan. Hierdoor is een leesbaarheid van 100 procent mogelijk en is er ook geen sprake meer van eventuele interferentie." Ronald Janssen, senior manager ICT bij Centraal Boekhuis, dat de boekendistributie voor boekhandels verzorgt, is nog positiever: "Een nieuw door ons ontwikkeld labelontwerp, inclusief rfid-chip, heeft zelfs betere leesprestaties dan wat haalbaar is met barcodes."

Lichtpuntje
De uitkomst van de pilot die Centraal Boekhuis samen met twee winkels van de Boekhandels Groep Nederland (BGN) uitvoerde zijn in ieder geval een lichtpuntje voor rfid. Centraal Boekhuis levert boeken voorzien van rfid-tags aan retailers, waardoor het logistieke proces vlotter verloopt en de service naar de klant toe beter is.
Volgens Janssen was de pilot zo succesvol dat men plannen heeft om het concept uit te breiden naar zestien andere grote boekwinkels. "We staan aan de vooravond van grote investeringen, omdat we verwachten dat het aantal winkels dat deze technologie gebruikt snel zal groeien. De praktijk heeft tevens uitgewezen dat rfid essentieel is om een hogere omzet te bereiken dan met traditionele barcodes mogelijk is. Er is ook grote interesse uit het buitenland." Janssen verwacht dat rfid-tags binnen drie tot vijf jaar al standaard tijdens het drukproces in boeken terecht zullen komen.
Rfid komt echter traag op gang. De hoge verwachtingen zijn ontstaan doordat de technologie te veel gehyped werd. Schermer: "Toen Wallmart en de Metro Groep haar leveranciers dwongen om rfid-technologie te gebruiken voor dozen en containers, dacht iedereen dat het niet lang meer zou duren voordat we de technologie overal in terug zouden zien." Monika Osswald van het Zweedse SCA (leverancier van Metro) bevestigt dat: "Momenteel is een meer realistisch beeld ontstaan. Rfid is niet zozeer bedoeld om de barcode te vervangen, maar is een uitstekende aanvulling. Sterker nog, rfid heeft te kampen met dezelfde problemen, verwachtingen en emoties als de barcode tijdens zijn introductie." Osswald verwacht overigens geen grote doorbraak in 2007.
Toch is rfid niet in iedere business case even logisch. "De meerwaarde ligt momenteel vooral nog op palletniveau", zegt Schermer. "Ik verwacht niet dat rfid binnen tien jaar zo ver in de gehele logistieke keten is doorgevoerd dat we het ook op een potje pindakaas aantreffen.
De meerwaarde ten opzichte van een barcode is nog te klein, mede vanwege de meerprijs. In magazijnen of voor boeken of kleding heeft het echter wel grote voordelen. Vooral in gesloten omgevingen betaalt de investering zich al snel terug. Dat werkt inspirerend voor andere bedrijven, vandaar dat we veel verwachten van 2007."

Jeroen Horlings

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs